Nyligen berättade Tesla om hur deras batterier mår efter 32 000 mil. Det mest skonsammaste för ett batteri är att varken tömma batteriet helt eller ladda det fullt. Dessutom bör man undvika snabbladdare om man kan. Att ladda hemma är skonsammare.
För att bringa klarhet i hur batterier påverkas av snabbladdning har det österrikiska diagnosföretaget Aviloo analyserat 160 olika elbilar, vilket täcker 80 procent av marknaden.
– Analyserna bekräftar en signifikant sjunkande batterihälsa med ökande körsträcka och högre andel snabbladdning, skriver Aviloo i ett pressmeddelande.
Det visade sig att de bilar som främst snabbladdats tappat 7,5 procentenheter mer av sin kapacitet efter 10 000 mil, och 17 procentenheter mer efter 20 000 mil.
– Utifrån våra mätningar, analyser och observationer kan vi bara rekommendera snabbladdning när det verkligen är nödvändigt, säger Nikolaus Mayerhofer som är teknisk chef hos Aviloo.
Batterier försämras också av hög värme. Om bilen laddas på en plats där temperaturen är högre än 40 grader kan batteriet påverkas negativt.