Saabtillverkaren Nevs tvingades i slutet på maj stanna produktionen i fabriken i Trollhättan då det saknades pengar att betala leverantörerna. Förhoppningen var att nytt kapital skulle komma fram efter att man slutit avtal med ett eller möjligen två bilföretag om partnerskap, alternativt teknikutbyte.
Men förhandlingarna har dragit ut på tiden trots att de flesta i företagsledningen inte haft någon semester utan fortsatt förhandla över hela sommaren. Förhoppningen att produktionen skulle komma igång under augusti–september kommer nu på skam då Nevs, National Electric Vehicle Sweden AB, idag lämnat in en ansökan om företagsrekonstruktion hos tingsrätten i Vänersborg.
”De trepartsförhandlingar vi för med två globala fordonstillverkare går fortsatt framåt, är komplexa och har tagit mer tid i anspråk än vad vi förutspått,” säger Nevs vd Mattias Bergman. ”Vi behöver ytterligare tid för att slutföra förhandlingarna och nå fram till ett avtal. Därför ansöker vi om en företagsrekonstruktion. Vi har för avsikt att till fullo betala våra skulder till leverantörerna.”
För Saabtillverkaren Nevs handlar det om 400 leverantörer och ytterligare 500 underleverantörer som producerar komponenter till Saab 9-3 Aero. De flesta leverantörer avvaktar resultatet av förhandlingarna med de två globala fordonstillverkarna.
Men en del fordringsägare har ansökt om indrivning av skulderna hos Kronofogden. De tillgångarna hos Nevs är tänkta att ingå i överenskommelsen med de två fordonstillverkarna och för att skydda dessa får Nevs ett andrum genom att ansöka om rekonstruktion av företaget. Under själva rekonstruktionen får inga delar av Nevs säljas.
Enligt uppgifter till TTELA.se är det främst produktionsutrustning och labbutrustning som Nevs vill skydda från utmätning. Lönerna till de anställa väntas betalas ut via den statliga lönegarantin, så länge som rekonstruktionen pågår.
Sedan en längre tid förs förhandlingar med två asiatiska fordonstillverkare och även om inget sagts officiellt handlar det med största sannolikhet om indiska Mahindra (som slogs med Nevs om att köpa Saab Automobile efter konkursen i december 2011) samt kinesiska fordonsjätten Dongfeng.
Det som Nevs kan locka med är den till 80 procent färdiga Phoenix-plattformen som Saab Automobile utvecklade och som skulle bli grunden för nya generationen Saab 9-3. Den flexibla, skalbara plattformen Phoenix hann dock aldrig färdigställas men ingick i konkursboet och det är denna som på sikt ska kunna ge Saab nya bilmodeller och en hållbar lönsamhet. Saabs blygsamma volymer räcker dock inte till för Phoenix-plattformen och det behövs fler partners för stordriftens fördelar. Något som både Mahindra och Dongfeng kan bistå med – liksom en förbättrad likviditet för Nevs som tack för besväret.
Pengabristen hos Nevs tvingade företagsledningen att dra hårt i den ekonomiska handbromsen tidigare i våras. Strax efter som leveranserna av nygamla Saab 9-3 Aero hade börjat på allvar stoppades produktionen 20 maj, en vecka senare meddelade Nevs att man säger upp 100 konsulter och veckan därpå fick 72 visstidsanställa lämna sina jobb. Innan sommaren hade Nevs strax över 600 personer anställda, inklusive de visstidsanställda som då jobbade kvar på fabriken i Trollhättan.
