Hoppa till innehåll
Recharge

Snart kommer billiga Firefly till Europa – med eller utan batteri

Höga strafftullar gör att Nio:s lågprisbil Firefly blir dubbelt så dyr inom EU som i Kina. Men bilen blir ändå billigare än många konkurrenter. Den som vill få ner priset kan slippa köpa batteriet.

Nio:s plan var egentligen att börja sälja Firefly Europa redan nu i vår, men i stället får vi vänta till det tredje kvartalet. EU:s strafftullar på importerade bilar från Kina har det gjort svårare för Nio att hitta samarbetspartners inom EU, uppger Reuters.

Firefly börjar säljas i Norge (som ligger utanför EU och inte har moms på elbilar) och i Nederländerna där efterfrågan på små bilar är stor samtidigt som elektrifieringen tagit god fart.

Nio Firefly bakifrån
Firefly är främst tänkt som en stadsbil, men har en toppfart på 150 km/h. Foto: Nio

Grundpriset i Nederländerna är 29 900 euro inklusive moms, vilket motsvarar cirka 330 000 kronor. Det kan jämföras med 349 900 kronor för Renault 5 och 382 300 kronor för Volkswagen ID. 3.

Troligen kommer Nio även att erbjuda möjlighet att hyra batteriet i stället för att köpa det. En affärsmodell som vi känner igen från Renault Zoe och som redan tillämpas av Nio.

Nio Firefly inredning
Enkel och funktionell inredning i lilla Firefly. Foto: Nio

Firefly drivs av en elmotor på 144 hästkrafter (105 kW) och har ett batteri på 42 kWh som ger en räckvidd enligt WLTP på 33 mil.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Nio / Firefly

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.