

Förväntningarna på nya Volvo XC90 är skyhöga och sakta men säkert börjar det närma sig premiär. Enligt Volvo ska nästa generation XC90 visas upp officiellt mot slutet av året, och försäljningsstarten blir förmodligen tidigt 2015.
Vi har visat spionbilder och även fått en åktur i nya XC90. Nu kan vi visa spionbilder på XC90 från Göteborg, tagna av auto motor & sport-läsaren Mika Nihtilä.
Testbilarna är fortfarande maskerade men vi kan tydligt se de nya baklamporna som också kommer sprida sig till resten av modellprogrammet.
Just den här testbilen har de nya, fyrkantiga avgasutblåsen som redan nu finns på flera andra Volvomodeller – ett på varje sida. I övrigt är det svårt att bilda sig en uppfattning om designen.

Men som tur är kan vi se registreringsnumret, och bakom det döljer sig en del intressant information. Bilen togs i trafik den 25 februari och tillhör ”avdelning 91924” hos Volvo Personvagnar. Den har automatlåda och en bensinmotor på 306 hästar – vi gissar att det är den nya, fyrcylindriga T6-motorn som ingår i Volvos motorfamilj VEA. Motorn har ett vridmoment på 400 Nm.
Originaldimensionen för däcken är 235/65 med 17-tumfälgar. Bilen har en maxlast på 600 kilo, får dra ett släp som väger två ton och har en tjänstevikt på 2,3 ton. Vi kan också se att årsskatten är svettiga 4.620 kronor.
Ännu mer intressant är att testbilen, åtminstone enligt Vägtrafikregistret, mäter 4,8 meter på längden och 1,9 meter på bredden. Det låter lite i minsta laget med tanke på att dagens Volvo XC90 är exakt lika lång och bred. En gissning är att Volvo helt enkelt använt måtten för dagens XC90 när den nya testbilen skulle registreras in. Förmodligen växer nya XC90 på både längden och bredden.
Tack till Mika Nihtilä för bilderna!

