
Arbetet med att anpassa dieselmotorn startade redan innan samarbetet mellan BMW och Toyota blev offentligt, för två år sedan. För Toyota var det viktigt att kunna erbjuda en mindre dieselmotor till Verso, eftersom mer än hälften av bilarna i detta segment säljs med små dieselmotorer.

Den 1,6 liter stora dieseln med 112 hk och 270 Nm är samma motor som används i Mini Cooper D och BMW 114d. Jobbet var dock mera komplicerat än att bara skapa nya motorfästen, ett nytt svänghjul fick konstrueras och Toyota anpassade sitt eget stopp/start-system till BMW-motorn. Mest tidskrävande var att få elektroniken i motorn att samarbeta med Toyotas komponenter i Verson.
Sedan tidigare erbjuder Toyota en 2,0-liters diesel till Verso med 124 hk, samt två 2,2-liters dieselmotorer med 150 respektive 177 hk. Som vi vet fokuserar Toyota på hybridmotorer istället för diesel men för att lyckas i Europa behövs det dieselalternativ också.
Den nya dieselmotorn i Toyota Verso ska börja levereras i februari nästa år. Toyota Verso byggs i Adapazari, Turkiet, tillsammans med Corolla. Toyotas egna dieselmotorer byggs i Polen. Avtalet med BMW inkluderar även deras 2,0-liters dieselmotor men när den kan användas och vilka modeller som är aktuella vill inte Toyota avslöja.
Toyota Verso blir först ut med dieselmotor från BMW men det pågår fler gemensamma projekt. Toyota och BMW ska utveckla en gemensam sportbilsplattform, arbeta gemensamt med bränslecellteknik, ta fram nya lättviktsmaterial och även forska tillsammans för att skapa energitäta litium-luftbatterier.