
Vid det här laget har väl de flesta ams-läsare lagt märke till att Volkswagen visat upp en helt ny generation Passat. Designen ska uppfattas som lyxigare och den smarta bottenplattan gör nykomlingen drygt 85 kilo lättare än föregångaren.
Men dagens modell är fortfarande en riktigt bra bil. Vi har testat Volkswagen Passat många gånger under modellens levnadstid och senast i nummer 1/2014 (klicka för att läsa) fick den bra betyg, särskilt i familjebilsronden.
”Passat träffar helrätt för barnfamiljen – vilket många redan upptäckt. Ett stort hot mot V70″, löd omdömet. När det gäller ny teknik och de senaste motorgenerationerna har dock ”gamla Passat” inte så mycket att hämta.
När den nya generationen börjar anlända till de svenska bilhallarna måste också återförsäljarna börja göra sig av med dagens modell. Sedanmodellen har redan slutat säljas men det finns fortfarande många Passat Variant och Alltrack ute hos säljarna.

Volkswagen säljer nu Passat Alltrack – den upphöjda versionen med terrängdetaljer och fyrhjulsdriftssystemet 4Motion – för 309.900 kronor. Då ingår dubbelkopplingslådan DSG och Premiumpaketet med bland annat xenonstrålkastare, läderklädsel och parkeringsvarnare.
Passat Alltrack går inte längre att beställa med bensinmotor, utan enbart med en dieselmotor på 2,0 liter och 177 hästkrafter.

Om du hellre vill ha en ”vanlig” Passat finns den i Premium R-utförande inklusive Dragpaketet och 4Motion för 294.900 kronor.
På Bytbil.com finns just nu strax över 200 nya Volkswagen Passat att välja på. Vi hittar bland annat en Passat TDI 140 4Motion för 234.900 kronor, med 25.000 kronor i rabatt.
Även på begagnatsidan kommer priserna pressas ned när nya Passat börjar dyka upp på vägarna, och det kan du som begagnatspekulant utnyttja. Börja med att läsa vår begagnatduell mot Saab 9-5.
Volkswagen har redan släppt prislistan för nya Passat, som börjar på 283.000 kronor.
Alla bilder och fakta: Nya Volkswagen Passat är lättare och lyxigare
Priser och specifikationer: Hur skulle din nya Passat se ut?