
Att kunna bygga nästan alla modeller på samma bottenplatta är en dröm för många biltillverkare – det sparar både tid och pengar. Volkswagen har kommit långt med den nya MQB-plattformen, som ska ligga till grund för nästan alla koncernens framhjulsdrivna modeller.
Hjärnan bakom MQB är VW:s utvecklingschef Ulrich Hackenberg, och enligt branschtidningen Automotive News kan han mycket väl jämföras med bilpionjärer som Henry Ford. Plattformen är som en Lego-byggsats där komponenter enkelt kan läggas till, sträckas ut eller tas bort.
En av riskerna med megaplattformen är förstås att antalet bilar som kan behöva återkallas om en enda komponent är felaktig är enormt stort. Men trots det är flera tillverkarna i startgroparna för ett liknande projekt, bland annat Toyota och Ford.

Jätteprojektet MQB ska nu hamna i nästan alla VW-modeller. Enligt Automotive News kan Volkswagen investera så mycket som 70 miljarder dollar, eller 500 miljarder kronor, i plattformen. Den siffran kommer från investmentbanken Morgan Stanley och bekräftas av Autocar.
Men om allt går som planerat innebär MQB-plattformen också en besparing på 19 miljarder dollar årligen år 2019. Volkswagens försäljningsmarginal blir då omkring tio procent – en mycket bra siffra inom bilindustrin som stärker VW:s position ytterligare.
”MQB-plattformen kan vara den enskilt viktigaste idén i bilindustrin de senaste 25 åren. Den förändrar verkligen allt”, säger Michael Robinet, chef för IHS consulting till Automotive News.
