
Som väntat redovisar Volvo Personvagnar ett försämrat resultat för första halvåret 2012. Den ekonomiska oron i Europa påverkar försäljningen negativt och i USA har inte Volvo varit så framgångsrika som man hoppats trots att marknaden gått upp. Omsättningen ökade under perioden med 3,9 procent till 65,3 miljarder kronor men rörelseresultatet sjönk från 1.529 miljoner förra året till 239 miljoner kronor.
Den globala bilförsäljningen för Volvo sjönk med 4,1 procent, ner från 230.746 under första halvåret 2011 bilar till 221.309 under samma period i år. Även på den svenska hemmamarknaden har det gått bakåt, minus 12,4 procent till 32.145 bilar.
Återstoden av 2012 kommer att fortsätta i samma tuffa stil, spår Volvos vd Stefan Jacoby:
”Vi skapar robusthet i vår koncern och har just påbörjat vår förändringsresa,” sa Stefan Jacoby. ”Vårt rörelseresultat visar att vi under det första halvåret intog en proaktiv hållning för att säkra våra marginaler. Vi var försiktiga och deltog inte fullt ut i de rabattkrig som pågick på vissa marknader. Osäkerheten i ekonomin på de flesta av våra marknader kommer att kvarstå under resten av 2012 och konkurrensen är stenhård.”
Volvos förhoppning är att nya V40 – som fått ett bra mottagande – kan börja bidra på allvar under senare delen av 2012. Men den vikande försäljningen innebär att produktionstakten justeras ner i Torslandafabriken, från 57 till 50 bilar i timmen. Det innebär att flera hundra visstidsanställda vid bemanningsföretag blir utan jobb.