
Vadslagning är något
som verkligen kan muntra upp en eftermiddagsfika med jobbarpolarna. Många av er
har säkert redan lagt en femkrona var i glasburken och gissat vilken bilmodell
som blir ”Årets bil 2012”. En ganska svår vadslagning, dessutom, då det
ingalunda finns några givna vinnare.
Nu finns det ett nytt
diskussionsämne som fungerar utmärkt för en vadslagning: vem blir världens
största biltillverkare i år? Urvalet är lite enklare och i toppen hittar vi tre
tillverkare: General Motors, Toyota Motor och Volkswagen AG. Notera då att det
rör sig om koncernerna med alla sina respektive varumärken inräknade.
GM höll titeln i 76
år men fick stryk av Toyota första gången 2007 (under ett kvartal) och Toyota
gick definitivt förbi under 2008. 2009 går knappt att räkna eftersom det var
lågkonjunktur i hela världen men 2010 började hjulen snurra igen på allvar och
då visade det sig att Toyota behöll förstaplatsen.
Även 2011 blir ett år
som knappt kan användas för jämförelser då Japan drabbades av den fruktansvärda
tsunamin och jordbävningen den 11 mars. Förutom den mänskliga tragedin blev det
stora skador på infrastruktur, energiförsörjning och även biltillverkare samt
deras komponenttillverkare. Först nu under hösten är de japanska tillverkarna
tillbaka på normaltempo i sina fabriker och det har förstås även gått ut över
försäljningen.

Enligt
branschtidningen Automotive News Europe är det högst troligt att Volkswagen AG
blir världens största tillverkare i år. VW har skickligt satsat resurser på att
öka där tillväxten är som störst och det ger resultat. Sannolikt hamnar VW AG
på 8,1 miljoner bilar under 2011, en ökning med 13 procent.
General Motors ökar
också men inte lika mycket som VW, prognosen säger 7,55 miljoner bilar och en
tillväxt på åtta procent. Av ovan nämnda skäl tappar Toyota Motors en hel del
(- nio procent) och hamnar kring 7,27 miljoner bilar 2011.
Enligt marknadsorganisationen
IHS Automotive har Toyota fått upp farten nästa år och säljer då uppskattningsvis
en halv miljon bilar mer än VW, runt 8,4 miljoner. Men ett annat
marknadsföretag, J.D. Power, tror att VW inte tappar ledningen utan att det kan
bli dött lopp 2012.
General Motors har
ökat i Kina och säljer under 2011 fler bilar där än på sin hemmamarknad. GM kan
också öka sina marknadsandelar globalt. Ökningen totalt väntas bli 3,5 procent
i år och växer till 6,5 procent nästa år.
