

Lyxigt och konservativt – så skulle många beskriva Mercedes i Sverige. Det säger Marc Boderke, som är Sverigechef för Mercedes, i en intervju med auto motor & sport.
”Här finns det fortfarande lite ’gubbe med keps’ över Mercedes. Vi har inte nått ut med att berätta om all vår nya teknik, hur coolt och progressivt Mercedes verkligen är idag”, säger han.
Försäljningen ligger heller inte på samma nivå som för Audi och BMW, men förra året växte Mercedes med 25 procent i Sverige. Samtidigt växte BMW med sex procent och Audi ökade med elva.
• I vilka segment ska ni öka mest?
”Vi kommer växa snabbt i de mindre segmenten, i Japan är A-klass störst. Vi kommer också bli större på tjänstebilsmarknaden. 2013 hade vi fem speciella tjänstebilsmodeller, nu har vi 70. Vi har 34 modeller under 7,5 basbelopp och 22 miljöbilar. Vi har också vässat vår prispolitik”, säger Marc Boderke.

Han är helt övertygad om att Mercedes kommer gå om både Audi och BMW i försäljningsstatistiken.
”Vi har inget bestämt år, men under det här årtiondet. Vilken typ av bil man än vill ha ska Mercedes vara nummer ett på radarskärmen.”
Hela intervjun med Marc Boderke kan du läsa i Edition Mercedes – ett nytt temanummer från auto motor & sport som du kan köpa digitalt direkt på sajten eller i butik från den 30 juni.