Bilförsäljningen i USA visar hoppfulla tecken. Under maj bromsades nedgången för GM och Ford, samtidigt som de japanska tillverkarna fick acceptera en minskning på över 40 procent. Men det är ändå lite jämfört med Saabs nedgång.
Redovisningen av bilförsäljningen i USA, under maj månad, är en blandad kompott där allting faktiskt inte är nattsvart. Lågkonjunkturen har fortsatt grepp om bilförsäljningen men den totala nedgången begränsar sig till ”bara” minus 33,7 procent (926.000 bilar). Det ligger något över den ackumulerade nedgången under årets första fem månader på 36,5 procent (3,95 miljoner bilar).
Jänkarna handlar amerikanskt, det syns tydligt i statistiken för maj månad.
Ett tecken på att marknaden kanske slagit i botten och nu försiktigt vänder uppåt igen är att GM – trots alla skriverier om konkurs – redovisar en nedgång på måttliga 29 procent. 191.000 bilar såldes under maj. Ingen vacker nedgång för en biltillverkare, men ändå den bästa siffra som GM redovisat sedan förra sommaren. Motsvarande situation gäller för Ford, som minskade ”bara” 26 procent och sålde 161.200 bilar.
Chrysler LLC har omgärdats av konkursskriverier under hela maj månad och det avspeglas i försäljningen, minus 47 procent och 79.000 sålda bilar. Hittills under årets första fem månader har Chrysler nästan halverat sin försäljning, minus 46 procent. Därmed hamnar man i samma tråkiga sällskap som Mitsubishi (-52 procent) och Suzuki (-56 procent).
Amerikanerna köper ”Made in USA”
Kanske är det också så att amerikanerna blivit lite mer nationalistiska i sina bilköp under våren. Förra sommaren sjönk de inhemska varumärkena när bensinpriset fördubblades, vilket de stora japanska märkena som Toyota och Honda kunde utnyttja för att kraftigt öka sina marknadsandelar med bilmodeller som kunderna upplevde som mera bränslesnåla. Nu är bensinpriset tillbaka på sin gamla nivå och amerikanerna ser hur deras bilindustri skakas om. Det har lett till kraftigt minskad försäljning hos Toyota och Honda, som båda minskade med 41 procent under maj månad.
Försäljningen blev respektive 152.600 och 98.300 bilar för Toyota och Honda under maj månad. Under årets första fem månader har Toyota sammanlagt backat med 39 procent jämfört med fjolåret, Honda med 34 procent. Det innebär också att Ford återigen klättrat upp på sin gamla andraplats i försäljningstabellen och trycker ner Toyota till bronspallen.
Jänkarna älskar sina pickuper, och varför då inte en F-150 SVT Raptor? De två bäst säljande modellerna under maj månad är båda klassiska, amerikanska pickuper. KLICKA FÖR STÖRRE
Hyundai fortsätter sina framgångar på den skakiga marknaden, även om maj månad blev lite sämre än tidigare månader, minskar 19 procent (63.000 bilar). Hittills i år har Hyundai minskat med måttliga 7,4 procent, vilket är den bästa siffran av alla – med ett undantag: Subaru (minus 1,8 procent). Försäljningssiffran är dock på en helt annan nivå för Subaru, 17.500 bilar under maj.
Sett med svenska ögon kan man konstatera att Saab har det mycket svårt i USA. Bara 783 bilar såldes i maj, varav 182 stycken faktiskt var suvmodellen 9-7X. Endast 134 9-5 såldes och ”storsäljaren” 9-3 förmådde inte övertyga mer än 467 amerikaner. Totalt minskade försäljningen med 70 procent, jämfört med den redan dåliga siffran under maj 2008.
Volvo sålde 5.577 bilar i maj, en nedgång med 23 procent. Det var dock en ökning med 24 procent jämfört med april månad. Hittills i år har Volvo sålt 25.230 bilar i USA, vilket är en ackumulerad nedgång med 40,2 procent jämfört med samma period förra året.