I helgen fortsätter titeljakten i STCC – där teamkamraterna Richard Göransson och Robert Dahlgren slåss om segern – på Solvalla.
Men blickarna är redan riktade mot nästa säsong.
STCC byter reglemente och alla andas enorm optimism.
”Det var ett klokt beslut att byta”, säger Daniel Haglöf, som vann ett av STCC-loppen på Solvalla förra året.
Daniel avslöjar att hans stall – PWR – redan beställt tre bilar från Seat inför kommande säsong.
Det nya reglementet heter TCR. Skillnaden mot förr är att det är ett reglemente som nu anammas av många nationella serier och även öppnat för en internationell serie.
”Du kan ta din bil och åka ner och köra lopp i Europa. På så sätt utvecklas våra förare”, säger Jonas Lundin, vd för STCC.
”En annan viktig fördel att det nu är biltillverkarnas motorsportavdelningar som bygger bilarna. Därför blir det mer intressant för importörer och tillverkare att vara med i STCC”, fortsätter han.
Serien kallas nästa år för STCC Scandinavia, och det av en speciell anledning.
”Vi siktar på att köra mästerskapet även i våra nordiska grannländer”, avslöjar Jonas Lundin.
• De senaste åren har STCC-serien genomgått en sorglig kräftgång. Startfälten har krympt, publiken har vänt sporten ryggen. Är det här räddningen för STCC?
”Ja, jag tror det. Vi har levt i någon sorts lågkonjunktur sedan racingkriget 2012. Det var absolut nödvändigt att byta nu till 2017″, säger Jonas Lundin.
”Viktigast är att det väcker intresset från importörerna, det har inte lyckats med TTA-reglerna”, fortsätter han.
• Hur många bilar kan vi hoppas på redan till nästa säsong?
”Vi ska inte lova guld och gröna skogar, men vi kommer att ha minst lika många som i år. Av de kontakter som jag haft hittills så törs jag lova att vi klarar det.”
I det nya reglementet handlar det om standardbilar och reglementet tillåter måttliga förändringar. Bilarna drivs av 2-liters turbomotorer med ungefär 330 hk. Bilarna kommer att väga runt 1.200 kg.