Hoppa till innehåll

BMW M4 på Nürburgring – klår den Renault Mégane?

För en prestandamaskin som nya BMW M4 är förstås varvtiden på Nürburgring något av ett kvitto på vad M-avdelningen presterat. Våra tyska kollegor på Sport Auto tog med sig en BMW M4 till Ringen och kunde konstatera att den är tretton sekunder snabbare än föregångaren BMW M3 Coupé, tiden för M4 blev utmärkta 7:52.

Alla bilar/förare som kan snurra runt Nürburgring på under åtta minuter ska vi lyfta på hatten för. Sådana tider visar på en kompetens och ett utförande som förtjänar all respekt. Endast ett knappt hundratal bilmodeller har hittills körts på tider under åtta minuter på Nürburgring.

Nya BMW M3 (fyrdörrars, F80) och BMW M4 (tvådörrars coupé, F82) har nyligen lanserats men några varvtider från Nürburgring har vi inte fått från ledningen i München, trots att bevisligen mycket av utvecklingsarbetet skett just där.

Denna brist har dock våra tyska kollegor på Sport Auto rättat till. De tog med sig en BMW M4 till Ringen och som måttstock använde de föregångaren BMW M3 Coupé, som klockats till 8:05. Varvtiden för nya BMW M4 på Nürburgring blev 7:52, en förbättring jämfört med ”gamlingen” M3 Coupé med tretton sekunder.

Nya BMW M4 är alltså riktigt snabb men rår ändå inte på den lättade BMW M3 CSL (E46) som klockats för 7:50 av Sport Auto. Inte heller BMW M3 GTS (E92) som var ännu lite snabbare med 7:48, också körd av Horst von Saurma på Sport Auto.

I sammanhanget ska vi heller inte glömma att framhjulsdrivna Seat Leon Cupra med ”Performance Pack” kört runt Nürburgring på fantastiska 7:58,4. Den tiden slogs helt nyligen av Renaults nya specialmodell Megane R.S. 275 Trophy-R som satte en ny rekordtid för framhjulsdrivna bilar på 7:54,36. BMW M4 ska alltså inte känna sig allt för säker, speciellt inte om Seat gör allvar av sina planer på en lättad och trimmad Leon Cupra.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.