Hoppa till innehåll

DEBATT: ”Fyrhjulsdrift är inte djävulens påfund”

Att på fullt allvar hävda att fyrhjulsdriften hotar Sveriges klimatmål är ungefär lika smart som att morötter botar närsynthet – för vem har sett en kanin med glasögon? Att andelen bränslesnåla bilar sjunkit beror på regeringens nya miljöbilsregler – inte fyrhjulsdriften!

DEBATT: ”Fyrhjulsdrift är inte djävulens påfund”
Volkswagen Passat Alltrack är en fyrhjulsdriven modell som siktar in sig på den svenska marknaden, började säljas våren 2012. De två turbodieslarna med 140 respektive 170 hk är populärast till Passat Alltrack, CO2-utsläppet är då 150/152 g/km.

Anledningen till att jag nu osäkrar mitt tangentbord igen är den märkligt frekventa förekomsten av ”hjärnsläpp” hos en del forskare som studerat trafik och bilism.

Måndagens påstående att fyrhjulsdriften saboterar klimatmålen är tyvärr ingen enskild händelse, i november 2013 gick professor Bengt Fagrell och docent Anders Melcher ut i DN Debatt och hävdade att ett dubbdäcksförbud skulle rädda liv (klicka på länken för att läsa mer). Deras påståenden sågade jag jäms med fotknölarna i artikeln ”Dubbdäcksförbud är rent trams” (använd länken för att se svaret).

Både Anders Melcher och Bengt Fagrell valde sedan klokt nog att undvika vidare debatt i ämnet.

Det som gör mig bekymrad den här gången är att Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor hos Trafikverket, borde veta bättre än att koppla ihop fyrhjulsdrift med klimatmål och CO2-utsläpp. Om en karriärsugen politiker valt att skapa en profilfråga skulle jag förstå mediautspelet, men här handlar det om en tjänsteman som borde veta bättre och om inte annat är omgiven av erfarna kollegor på området.

DEBATT: ”Fyrhjulsdrift är inte djävulens påfund”
Fyrhjulsdrift på en i grunden framhjulsdriven bil består av en kardanaxel som överför kraften från transmissionen/växellådan till bakaxeln. I det här fallet används en så kallad ”Haldex-koppling” vid bakaxeln som kopplar in bakhjulsdriften vid behov (när systemet upptäcker att fram- och bakhjul inte håller samma hastighet). Normalt sett, vid torr asfalt, är fyrhjulsdriften urkopplad. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

I en intervju med Sveriges Radio under måndagsmorgonen sa Håkan Johansson följande:

”Tidigare har det funnits ett tydligt driv mot bilar med låga koldioxidutsläpp. Men på något sätt verkar det som att folk inte tycker det är lika viktigt, utan att man i stället prioriterat bilar med fyrhjulsdrift,” sa Håkan Johansson radiointervjun.

Som enda skäl till en något minskad trend av allt snålare bilar under 2013 hittar Håkan Johansson ett svar: större andel fyrhjulsdrift bland nybilarna. Sedan ikläder sig Håkan Johansson hela Trafikverkets kostym och slår fast att om bilar med fyrhjulsdrift blir mer populära kan det på sikt hota regeringens föreslagna klimatmål för 2030. Oj-oj!

Finns det verkligen ingen chef på Trafikverket som läser igenom texterna som Håkan Johansson skickar ut en nyhetsfattig måndag, men enda syfte att skapa rubriker?

I avsaknad av ansvarstagande chefer borde någon vänlig kollega klappa Håkan Johansson på axeln och påminna honom om att det var regeringen själv (och inte de egoistiska nybilsköparna som väljer fyrhjulsdrift) som ändrade miljöbilsreglerna vid årsskiftet 2012/2013.

DEBATT: ”Fyrhjulsdrift är inte djävulens påfund”
Ronny Svensson, vd för tjänstebilsföretaget Ynnor har kritiserat regeringens ändrade miljöbilsregler. Som Ronny uttryckte det: ”Operationen lyckades, men patienten dog,” vilket syftar på regeringens budgetmål där miljön blivit lidande.

Den tidigare miljöbilsgränsen vid 120 g/km var enkel att förstå men allt för generös, ansåg regeringen, och införde betydligt tuffare krav 1 januari 2013. Över en natt gick andelen miljöbilar från 45 procent under 2012 till bara cirka 10 procent under 2013.

Två tredjedelar av alla nya bilar köps av företag (tjänstebilar) och för det stora flertalet med möjlighet att välja förmånsbil var ”miljöbilar” ointressant – de var helt enkelt inte inom räckhåll.

Ronny Svensson, vd för tjänstebilsföretaget Ynnor AB uttryckte sig träffande om regeringens nya miljöbilsgräns: ”Operationen lyckades, men patienten dog” (klicka för att läsa mer). Som en ren konsekvens av regeringens beslut sjönk andelen miljöbilar – enligt den gamla definitionen från 2012 – med cirka 16 procent under 2013, jämfört med fjolåret.

Att den nedåtgående kurvan för den genomsnittliga förbrukningen därför ändrade vinkel under 2013 är fullt logiskt. Att detta relativt lilla trendbrott sammanfaller med en större andel fyrhjulsdrivna bilar i försäljningen är något av en tillfällighet. De två stora giganterna på den svenska marknaden – Volvo och Volkswagen – har båda varit duktiga under 2013 med att erbjuda sina storsäljare (V70, V60, Passat, Golf) med attraktiva tillbehörspaket där fyrhjulsdriften varit en del.

De nybilsköpare som inte längre når ner till gränsen för miljöbil har helt enkelt tagit sina pengar och satsat på fyrhjulsdrift istället. Med drivning på alla fyra hjul får man bättre framkomlighet på vintern, har lättare att transportera båtsläp och hästtransporter, samt inte minst tryggare vägegenskaper när det är halt. Det är viktiga egenskaper som bilköparna värdesätter högt, därför har fyrhjulsdriften blivit mer populär.

DEBATT: ”Fyrhjulsdrift är inte djävulens påfund”
Både Volvo och Volkswagen – de två stora giganterna på den svenska marknaden – har varit duktiga på att sälja modeller med fyrhjulsdrift. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Men om vi nu ska skärskåda Håkan Johanssons argument – är verkligen fyrhjulsdriften ondskans påfund som dödar alla försök att uppnå klimatmålen? De skäl Johansson anför är att fyrhjulsdriften gör bilarna tyngre och törstigare. Låt oss ta en sak i taget:

1) Tyngre bilar? Nja, de senaste årens utveckling mot allt tyngre bilar beror på högre säkerhetsnivå (= mer plåt ger bättre krocksäkerhet) och generellt sett större bilar som växer vid varje generationsskifte. I båda fallen har bilindustrin redan tacklat dessa utmaningar och använder numera en högre andel höghållfast stål och även aluminium för att få ner fordonsvikten. De flesta bilmodeller har också ”stannat i växten”, vissa har till och med minskat något för att spara vikt. Även fyrhjulsdriften är utsatt för viktbesparingar och påslaget i kilo räknat är på moderna bilar rätt måttligt.

2) Törstigare bilar med fyrhjulsdrift? Nja, inte heller här håller argumentet eftersom bilindustrin redan jagar varje gram koldioxid som de kan kapa bort från sina utsläpp. Moderna 4WD-system har inte alla fyra hjulen inkopplade annat än när det verkligen behövs. Totalt sett över hela körsträckan blir det en ganska marginellt ökad bränsleförbrukning med fyrhjulsdrift, jämfört med tvåhjulsdrift.

Inom några år blir dessutom elektriska bakaxlar (eAWD) mera vanligt och då får man fyrhjulsdrift ”på köpet”, samtidigt som bilarna kan göras rejält mycket snålare (upp till 30 procent i körcykeln).

Att benämna fyrhjulsdrift som ett problem år 2030 är alltså rent nys, eAWD är istället en tillgång som gör att bränsleförbrukningen kommer att sjunka markant på de nya bilarna som kommer.

DEBATT: ”Fyrhjulsdrift är inte djävulens påfund”
Vill du spara både pengar och miljö? Då ska du kontrollera däcktrycket regelbundet (varje månad). Det här däcket ser kanske okej ut men det fattas 0,5 bar från rekommenderat tryck, inte ovanligt bland många bilar. 0,5 bar ger en ökad bränsleförbrukning på 3,5 procent, 1,0 bar för lågt tryck ger 7 procent mer förbrukning. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Om Håkan Johansson verkligen hade velat upplysa om konkreta, viktiga åtgärder som minskar bilars bränsleförbrukning skulle han kunnat peka på vikten av rätt däcktryck och lättrullade däck.

Johansson skulle även ha kunnat tipsa om det enkla knepet att slå av luftkonditioneringen när den inte behövs – kanske till och med avstå helt förutom de dagar då det är riktigt stekhett. Då går det att spara cirka fem procent bränsle/utsläpp och upp till tio procent i stadstrafik när det är varmt.

Dessa två åtgärder hade, om de användes av alla, betytt mycket mer för CO2-utsläppen från den svenska fordonsflottan – jämfört med om bilarna har fyrhjulsdrift eller ej.

En försiktig körstil med god framförhållning och måttlig hastighetsnivå skulle kunna ge ännu mer och det vore något som fler debattörer borde få media att bli intresserade av. Om man nu verkligen vill minska CO2-utsläppen på riktigt, istället för att bara få kortvarig uppmärksamhet via märkliga utspel i media.

Nej, fyrhjulsdriften har inte mycket att göra med klimatmålen och dessa system är inte djävulens påfund, som Håkan Johansson verkar tro. Bilköparna väljer fyrhjulsdrift för att de ser fördelarna och är beredda att betala – svårare än så är det inte.

 

Källor:

 

SVT,Fyrhjulsdrift hot mot klimatmål

Trafikverket,Fyrhjulsdrivna bilar hot mot koldioxidmålet

DEBATT: ”Fyrhjulsdrift är inte djävulens påfund”
Elektrisk bakhjulsdrift – även kallad för ”eAWD” (electric All Wheel Drive) – har redan dykt upp på ett par bilmodeller. Inom några år lär vi få se många fler. Elmotorn i bakaxeln kopplas in när den behövs, till exempel vid start från stillastående. Bättre grepp och tillfälligt högre, sammanlagd effekt gör att accelerationen blir snabbare. Elmotorn kan även ”vändas” och som generator tar den tillvara bromsenergin. eAWD kan sänka förbrukningen med upp till 30 procent i testcykeln. Systemet på bilden kommer från eAAM i Trollhättan. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

   

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.