
Vid årsskiftet 2012/2013 började de nya miljöbilsreglerna gälla. Den gamla miljöbilsgränsen vid 120 g/km i koldioxidutsläpp togs bort och istället infördes ett regelsystem med lägre utsläppsgräns men där även fordonsvikten spelar in.
Under 2012 var hela 45 procent av alla nya bilar som såldes i Sverige ”miljöbilar”, enligt de då gällande reglerna. Men under 2013 har andelen miljöbilar rasat till bara 9,5 procent.
Sett ur regeringens synvinkel är de nya miljöbilsreglerna en fullträff. Man hade aldrig budgeterat för att mer än tio procent av nybilsförsäljningen skulle bestå av miljöbilar – 45 procent var alldeles ”för bra” för miljön, så att säga.
Tjänstebilsföretaget Ynnor AB har jämfört försäljningen under 2012 och 2013 för att se hur regeländringen har påverkat konsumenterna. I Ynnors bildatabas Autonet har man sökt igenom och uppskattat hur många av ”miljöbilarna” från 2012 som även skulle ha klarat de strängare reglerna som gällt från 1 januari i år.
Undersökningen visar att det såldes 24.697 miljöbilar (enligt nya reglerna) under de tio första månaderna 2012, andelen var då 10,8 procent. I år är antalet miljöbilar under samma period 20.804 stycken (9,5 procent av försäljningen).
Antalet miljöbilar har därmed sjunkit med 15,8 procent under året, jämfört med 2012. Det är betydligt mer än den totala minskningen av nybilsförsäljningen (som under årets tio första månader varit 4,1 procent).
Sett ur miljösynpunkt har alltså de nya reglerna inneburit en försämring. Eller som Ronny Svensson, vd för tjänstebilsföretaget Ynnor uttrycker det:
”Operationen lyckades, men patienten dog,” säger Ronny Svensson och syftar då på regerings budgetmål där dock miljön blivit lidande.
Varför konsumenterna förändrat sitt bilval kan man fundera över och en djupare analys ska Ronny Svensson leverera under tjänstebilsdagarna, som arrangeras i början av december i Lund, Göteborg och Stockholm.
Vad man redan kan konstatera är att miljöbilsreglerna rört om rejält i grytan när det gäller de enskilda bilmodellerna. Gamla storsäljare har halkat ner i statistiken samtidigt som andra bilmodeller blivit nya favoriter. I tabellen nedan ser vi hur Volvo V70 som ”miljödiesel” inte alls övertygat sin kunder som under 2012, inte heller gasversionen av VW Passat, medan däremot Volvo V40 ökat tillsammans med ”raketen” Toyota Auris Hybrid.
| Plac | Märke | Modell | Bränsle | 2013 | 2012 |
| 1 | Volvo | V40 | Diesel | 3 272 | 1 540 |
| 2 | Toyota | Auris | Elhybrid | 1 441 | 191 |
| 3 | VW | Passat | Gas | 1 343 | 2 432 |
| 4 | Renault | Mégane | Diesel | 1 221 | 1 958 |
| 5 | Volvo* | V70 | Diesel | 1 160 | 5 531 |
| 6 | Toyota | Yaris | Elhybrid | 1 101 | 445 |
| 7 | Ford | Focus | Diesel | 604 | 3 170 |
| 8 | VW | Touran | Gas | 602 | 666 |
| 9 | Toyota | Prius | Elhybrid | 599 | 712 |
| 10 | Citroën | C4 HDI | Diesel | 551 | 1 064 |
*2012 års modell klarar inte 2013 års krav
