Hoppa till innehåll

Har Formula E blivit roligare än F1?

Höjdpunkterna från helgens Formula E lopp i Uruguay visar tät racing, stentuffa närkamper på sista varvet och ett helt oväntat slut efter en krasch in i muren. Riktigt kul, alltså. Ska vi titta på elbilar istället för F1 för att uppleva spänningen i TV-soffan?

Filmklippet ovan visar höjdpunkterna från Punta del Este i Uruguay, där det tredje loppet i Formula E kördes. Tävlingarna under innevarande säsong – den andra – pågår över årsskiftet, från oktober 2015 till juni 2016.

Elbilarna i Formula E använder alla samma chassi men utvecklar egna drivlinor. Till skillnad mot Formel 1 kan man titta på tävlingarna utan hörselkåpor och det bjuds också på rafflande närkamper mellan förarna.

Visst var det en del tveksamma ögonbryn som höjdes när Formula E infördes men vad säger ni nu, ni som gillar formelbilsracing? Har Formula E blivit roligare än Formel 1?

Recharge

Webber hyllar nya Formel E-bilarna: ”Bästa versionen”

”Väldigt snabba och mycket effekt”, menar Mark Webber och hyllar Formel E Gen4-bilarna. Över 800 hk och 0-100 på 1,8 sekunder.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.

Recharge

Nissan: Därför är Formel E avgörande för framtiden

Flera tillverkare har lämnat Formel E genom åren. Nissan har valt motsatt väg. För dem handlar mästerskapet inte bara om racing, utan om elektrifiering, teknik och långsiktighet

Experten om Kalle Rovanperäs avhopp: ”Det ser märkligt ut”

Kalle Rovanperäs avhopp från Super Formula väcker frågor. Nu reagerar en japansk expert på hur beslutet togs.

Recharge

Uppror i Formel E – förarna kräver förändring från FIA

Samtliga ordinarie Formel E-förare uppges ha gått samman i ett sällsynt utspel mot FIA. Nu kräver de förändring efter växande missnöje med hur mästerskapet leds.

Formel 1 2026: F1-bossens svar på Verstappens hårda kritik

Max Verstappen kallade bilarna för ”Formel E på steroider”. Nu bryter F1-chefen tystnaden.