
Engelska uttrycket ”24/7” känner nog de flesta till, kanske för att vi inte har något lika kort och kärnfullt uttryck på svenska. ”Dygnet runt – alla dagar i veckan” är i alla fall det som gäller just nu hos Land Rover då man kämpar med alla medel för att hinna med efterfrågan av Range Rover och Range Rover Sport.
Att ha fulla orderböcker är trevliga bekymmer men det är inte lika trevligt att kunderna måste vänta på sina bilar. Väntetiden just nu för en Range Rover Sport är nio månader och de som beställer en Range Rover får ställa in sig på att den levereras först om sex månader.
Framför allt är kunderna i Kina som trycker på och vill köpa nya Range Rover och Range Rover Sport. Land Rover satte stort hopp till de nya modellerna som båda är byggda i aluminium och lättviktsmaterial, något som sänkt vikten med cirka 400 kilo. Orderingången ligger 40 procent över Land Rovers egen prognos och det finns inte mycket att göra på kort sikt, eftersom fabriken i Solihull går för fullt – ”24/7”.
En annan begränsande faktor är motorleveranserna från Ford, som också nått sitt produktionstak. Om några år ska Land Rover börja bygga egna fyrcylindriga motorer men V8:orna som hittar ner i merparten av Range Rover och Range Rover Sport levereras från Fords motorfabrik.
Det positiva som Land Rover trots allt kan glädja sig åt är att de relativt dyra Range Rover och Range Rover Sport har en god marginal för tillverkaren. Tillskottet från de populära modellerna går raka vägen till produktutvecklingen av Land Rovers kommande modeller och man behöver inte ta krediter för att finansiera den investeringen.
