Uttrycket ”en F1-bil för gatan” har vi alla hört förut – men nu menar Ferrari att det faktiskt ligger en stor del sanning bakom påståendet när det gäller nästa generation Ferrari Enzo. Enligt Autocar får toppmodellen mer än 800 hästkrafter och en tomvikt på 1.100 kilo. Namnet på den nya supersportbilen är fortfarande obekräftat, en del benämner bilen som Ferrari F70, andra använder namnet Ferrari F150 (fast då kommer man farligt nära en viss pickup från Ford).
Tuffaste utmanaren blir McLaren P1. Enligt Ferrari får nya Enzo mycket aktiv aerodynamik, och i kombination med den kompakta kolfibermonocoquen, som bara väger 70 kilo, ska köregenskaperna ligga ”myckt nära en tävlingsbil för gatan”, enligt källor på Ferrari.

Motormässigt kan vi förvänta oss en utvecklad version av V12:an på 6,3 liter och 740 hästar som sitter i Ferrari F12. Autocar påstår att motorn ger ”åtminstone 750 hästar”. Dessutom finns en elmotor på 100 hästkrafter i det så kallade Hy-KERS-systemet, som kapar 0–200 km/h-tiden med tio procent. Filmen ovan har usel bildkvalité, men nu kan vi för första gången höra hur den mäktiga V12-motorn låter. Växlingarna är blixtsnabba, vilket bekräftar uppgifterna om en dubbelkopplingslåda.
Motorn monteras framför bakaxeln och får en ny dubbelkopplingslåda som monteras så lågt som möjligt för att sänka tyngdpunkten. Hy-KERS-systemet minskar utsläppen med upp till 40 procent jämfört med föregångaren, även om kundkretsen kanske inte är särskilt känslig för förbrukningssiffrorna.
På insidan finns en viktig nyhet: förarstolen går inte att justera, utan skräddarsys efter föraren. Pedalerna och ratten går dock att justera. Precis som i Ferrari 458 finns det mesta som föraren behöver på ratten.
Bilen lanseras våren 2013. Priset lär hamna på runt nio miljoner kronor.