När Ferrari redovisade sitt första kvartalsbokslut i maj bekräftade styrelseordförande Luca Di Montezemolo att nya ”Enzo” ska presenteras under slutet av året. Det tolkade vi som Parissalongen i september men Ferrari kan också välja ett lugnare premiärtillfälle senare på året för nya ”Enzo II” – som internt går under arbetsnamnet F70. Luca Di Montezemolo berättade också att nya supersportbilen blir Ferraris första hybridmodell.
Hur hybridsystemet ”HY-Kers 2012” arbetar i den nya Ferrari F70 finns ganska väl beskrivet i den film som man gjort (se rutan nedan). Här syns det till exempel tydligt att V12-motorn (som enligt Ferrari blir ”stor”) inte har turbomatning. Turbomotor lär ha varit ett alternativ länge, men sen beslöt Ferrari sig för att trots allt ha en sugmotor. Med hjälp av hybriddriften HY-Kers utlovas 40 procent lägre CO2-utsläpp – om man jämför med en konventionell förbränningsmotor som ger motsvarande effekt.
Elmotorn lägger på lite extra effekt, det nämns inga siffror i filmen men ser subjektivt ut som runt 10-15 procent mer vrid och hästar. Elmotorn i hybridsystemet utnyttjas säkert också för att göra växlingarna smidigare och underlätta start från stillastående (utan förargliga motorstopp när alla tittar på supersportbilen).
Hur mycket ger då nya Ferrari ”Enzo” i toppeffekt? Vi kan utgå från 6,3-liters V12:an i Ferrari F12 Berlinetta som ger 740 hk och gissa att supersportbilen sannolikt får en större motor, upp mot 7,0 liter eller mer. Eftersom ”gamla” Ferrari Enzo gav runt 660 hk med 6,3-liters V12 (och cirka 800 i FXX) lär nya F70 ger mer än 800 hk. I sammanhanget ska man betänka att Lamborghini Aventador ger 700 hk och snart kommer i ett jubileumsutförande med 750 hk – Ferrari kan inte gärna hamna under den nivån.
Sedan en tid har det hävdats att nya ”Enzo II” ska ge 920 hk i toppeffekt och vissa journalister tror sig också veta att motorn är på 7,3 liter (med 800 hk) och HY-Kers ger ytterligare 120 hk. Tveklöst blir det i vilket fall den mest kraftfulla modell som Ferrari någonsin erbjudit sina kunder.
Precis som hos gamla Enzo bakar Ferrari ett chassi i kolfiber och klär den tvåsitsiga monocoquen med en kaross i samma material. Designen lär vara gjord hemma i Modena (alltså inte hos Pininfarina) under överinseende av Flavio Manzoni. I profil ska bilen bilda tre stycken trianglar där fronten och bakpartiet har två framåtriktade ”pilar”. Bakänden blir därmed tvärt avhuggen (tänk gamla F40) och det kan man också se på spionfilmen längst upp.

Aerodynamiskt lär Ferrari ha överträffat sig själv, igen, vilket inte är förvånande då det här är ett område där man verkligen kan dra nytta av sina tiotusentals timmar i vindtunneln för att optimera F1-bilarna. En stor, rörlig bakvinge ser till att ge rätt nedåttryck och speciella luftintag runt strålkastarna skickar iväg luften på rätt håll.
Med så mycket motoreffekt krävs det motsvarande stora luftintag till kylarpaketen men även här har Ferrari optimerat luftflödet. I spionfilmen syns det också att hela profilen på Enzo II är väldigt låg och glasytorna kring kupén (det som på engelska så träffande kallas för ”greenhouse”) sticker upp, ungefär som en sportvagnsracer från Le Mans. Det bör ge bra nedåttryck och samtidigt förhållandevis bra sikt runt om bilen.
Men det mest är alltså spekulationer, ännu så länge, och förhoppningsvis får vi veta mer när Parissalongen närmar sig. Om Ferrari väljer att presentera nya ”Enzo II”, F70, i Paris så kommer den att stjäla showen – som det brukar heta. Men bilen premiärvisas i år, det har Luca Di Montezemolo redan lovat.
