
Det blev som vi
trodde. I januari visade Ford konceptbilen Vertrek och vi gissade då att
seriemodellen skulle få heta ”Escape” i USA (där den är ny) medan Kuga även
fortsättningsvis blir namnet i Europa.
Nu är det
premiärdags för den serieklara Ford Escape på Los Angeles Motor Show och som vi
kan se blir det exteriöra uppdateringar, jämfört med nuvarande utseende
på Kuga. Den nya Ford Kuga ska premiärvisas på Genèvesalongen nästa
vår och börjar levereras strax efter. Designen på fronten är inte enbart ny, den
är också ”smart” genom att den automatiskt öppnar upp ventilationshål vid
stillastående och lägre fart. Vid landsvägsfart stängs öppningarna (kylluften
räcker ändå) och det bidrar till ett lägre luftmotstånd.
Ford hävdar att Kuga/Escape är en i grunden helt ny bil, baserad på samma plattform som nya Focus. Nuvarande Kuga är byggd på en äldre plattform. Tittar man på alla glasytor, dörrstolpar och annat som är svårt att ändra på (utan att skaffa nya plåtverktyg) är dock likheterna påfallande mellan ”gamla” Kuga och den Escape som nu visas i Los Angeles. Varför Ford inte tar chansen att ändra mer kan man grubbla över, men ett tecken på att Ford faktiskt använder en ny plattform är att nya Escape/Kuga är cirka decimetern längre än föregångaren.
De europeiska
motoralternativen får som väntat en ”dieseltyngdpunkt” men de drivlinorna visas
inte i Los Angeles, där det fortfarande är bensin som gäller. I USA ska Ford erbjuda
Escape med fyra motoralternativ, men man nämner bara tre i sin pressrelease. Inledningsvis blir det antingen en 1,6-liters EcoBoost-motor eller
2,0-liters EcoBoost-motor. Basmotorn är en fyrcylindrig 2,5-liters sugmotor.
Fjärde alternativet får vi kanske veta mer om senare.
En ny finess som
däremot nämns är att bakluckan, som tillval, kan öppnas automatiskt genom att
man viftar med foten under stötfångaren. Praktiskt när man har händerna fulla
med matkassar och vilda barn som hotar att fly ut på parkeringen.