Hoppa till innehåll
Recharge

Polestarchefens känga till Tesla: ”Finns inga nackdelar”

Avslöjar när nya eldrivna suven dyker upp – och att Polestar 2 blir ganska ovanlig på vägarna.

Polestarchefen Thomas Ingenlath säger att märket lanserades för att ”bryta radikalt med det förflutna”. Och han gör ingen hemlighet av att märket är ute efter att konkurrera med Tesla.

I en intervju med tyska Manager Magazin berättar han om när de anställda fick höra att förbränningsmotorer och racing inte hör till framtiden – det gör däremot elbilar.

”Vår Polestar 2, som vi visar på Frankfurtsalongen, är fortfarande ganska ensam som premiumbil. Beroende på utrustning kommer den kosta mellan 40.000 och 60.000 euro. De första elbilarna från Mercedes, Audi och Jaguar börjar på 80.000 euro. Den enda direkt jämförbara konkurrenten är Tesla Model 3″, säger han.

”Vi är ett betrott och professionellt märke”

Så varför ska då Teslaköparna välja en Polestar istället? Thomas Ingenlath tycker designen är annorlunda, men han delar också ut en känga mellan raderna gällande de kvalitets- och serviceproblem som en del Teslaägare klagat på.

Läs också: Polestarchef erkänner: Tesla är långt före alla andra

”Alla som köper eller hyr en Polestar kan vara säkra på en sak: när det gäller kvalitet, service och reservdelar är vi ett betrott och professionellt märke. Vi har den fantastiska fördelen att kunna förlita oss på Volvos etablerade processer och infrastruktur – och det är vad våra kunder kommer märka snabbt. Det finns inga nackdelar.”

Den som vill märka ord kan då påpeka att Volvo knappast heller har så mycket att skryta med kvalitetsmässigt – märket har halkat långt ned i flera undersökningar om driftsäkerhet och problemfrihet, något som även auto motor & sport-läsarna vittnat om. Men kvalitetsnivån verkar ändå har lyfts några hack de senaste åren.

Polestarchefens känga till Tesla:

Elsuven kommer om två–tre år

De första Polestar 2-leveranserna startar i maj eller juni nästa år. Kina och Europa blir först ut. Men någon ”folkelbil” är det inte tal om: Polestar påpekar att elbilen blir massproducerad men det handlar om tiotusentals exemplar, inte hundratusentals.

Thomas Ingenlath säger att Polestar eventuellt kan krossa 100.000-gränsen med deras tre första modeller tillsammans (prestandahybriden Polestar 1, elbilen Polestar 2 och elsuven Polestar 3).

Så när kommer Polestar 3?

”Det kommer ta ytterligare två eller tre år innan vi lanserar Polestar 3. Då blir det en suv. Men det blir ingen typisk tolkning av suv-klassen utan den får en väldigt aerodynamisk, sportig form. Som en coupé”, säger Thomas Ingenlath i intervjun.

Han påpekar också att bilen ska byggas på andra generationen av Volvos SPA-plattform.

 
Recharge

Plan B aktiverad: Så kapar Kina europamarknaden trots tullarna

EU:s tullar på elbilar stoppade inte importen från Kina. Istället ökar försäljningen av laddhybrider, men Bryssel förbereder motdrag.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.

Tesla-dödaren? Vi har satt tänderna i Xiaomis rekordsättare

Kan en mobiltillverkare bygga en äkta banracingbil? Vi har känt på Xiaomi SU7 Ultra – ett elektriskt monster med osannolika 1 548 hästar.

Recharge

Stora skillnader i laddtestet – så långt kommer du på 15 minuter

NAF:s senaste elbilstest avslöjar enorma skillnader i laddhastighet: Toppmodellen laddar 505 km på en kvart – jumbon bara 144 km.

Recharge

Världens största elbilstest: Modellen som krossade allt

Norska NAF har genomfört sommarens upplaga av El Prix. En kinesisk familjebuss imponerade stort, medan en annan nykomling underpresterade.

Recharge

VW-chef: ”ID. Golf kommer i R-version – ID. 7 får nytt batteri”

Vi har intervjuat VW-cheferna Thomas Schäfer och Kai Grünitz som berättar mer om de kommande årens elbilar, bland annat att det inte kommer någon 7-sitsig elbil från Volkswagen.