
När Porsche lanserade Cayenne var det många märkesentusiaster som rynkade på näsan, men försäljningsstatistiken talar sitt tydliga språk: bilen är en succé, och sedan flera år har Porsche också jobbat på en lillebror till Cayenne.
Inom ett år är det äntligen dags för premiär, skriver brittiska Autocar. Porsche Macan kan bli märkets nya bästsäljare med så många som 75.000 bilar sålda årligen. Förhoppningarna är höga.
Enligt källor till Autocar får toppmodellen Macan S en 3,0-liters V6-motor med dubbla turbo och 400 hästkrafter. I andra änden av skalan finns instegsmodellen med en V6-bensinare utan turbo för omkring 400.000 kronor.
Men instegsmotorn är bara en tillfällig lösning. Senare byter Porsche ut V6:an mot en turboladdad, fyrcylindrig 2,0-litersmotor. Det blir första gången Porsche använder en fyrcylindrig motor sedan 968.

”Den har fantastiska köregenskaper, och att döma av konkurrenterna kommer detta bli klassens sportigaste bil”, sa Wolfgang Hatz, utvecklingschef på Porsche, tidigare i år.
Än så länge finns inga officiella uppgifter, men mycket tyder på att tekniken under skalet hämtas från Audi. Porsche har dock arbetat om det mesta, bland annat har spårvidden ökats ordentligt.
Plattformen heter MLB och den är i grunden framhjulsdriven, men Autocar uppger att Porsche enbart ska tillverka en fyrhjulsdriven version. 7-växlad manuell låda blir standard medan den 7-växlade PDK-lådan blir tillval.
Porsche Macan ska alltså visas upp redan inom ett år, och en inte alltför vild gissning är att vi får åtminstone ett första smakprov på bilsalongen i Frankfurt i höst.