Enligt Saabs nya strategi skall flera nya modeller presenteras de närmaste åren. Det första smakprovet fick vi på bilmässan i Frankfurt i september där konceptbilen 9X avtäcktes, och på bilsalong i Detroit i januari kommer ytterligare en konceptbil att få premiär. Det ser alltså ut som om planen håller.
Många biltillverkare har de senaste åren presenterat så kallade SUV:ar (Sport Utility Vehicle), i sina modellprogramm. Även inom Saab-ledningen har man pratat om behovet av en stadsterrängbil, vilken skulle kunna byggas i någon av General Motors fabriker i USA.
På Saab vill man ännu inte bekräfta om det rör sig om en SUV.
– Vi vill i det här läget inte bekräfta mer än att vi kommer att visa en ny och spännande konceptbil, säger presschef Christer Nilsson till TT.
I nästa nummer av AMS kommer vi att presentera bileder på den nya bilem men redan nu florerar rykten, som har alltså inte bekräftas, att det verkligen rör sig om en ”stadsjeep”. Om det verkligen rör sig om en ”stadsjeep” kommer antagligen inte att bli fullt lika extrem i linjerna som 9X, men man gissar att den har det ”formspråk” som 9X la ut riktlinjerna för. Det betyder i så fall att den inte blir särskilt lik Volvos SUV, vilken är betydligt större än Saaben och har mycket mer konservativa ”jeeplinjer”.
Volvo kommer att presentera det slutgiltiga resultatet av sin SUV på mässan i Detroit i januari.
På bilden ses konceptbilen 9X.