
Som ni alla minns var Chrysler illa ute för några år sedan
och räddades i sista stund av Fiat och den dynamiske koncernchefen Sergio
Marchionne. Uppvuxen i Kanada med italienska föräldrar såg Marchionne
möjligheter hos Chrysler där andra bara såg ett konkursmässigt företag.
Som ett tecken på hur långt krisen gått försökte Chrysler
sälja varumärket Viper under 2008. Någon lämplig köpare hittades inte och tur
var kanske det eftersom Sergio Marchionne är äkta bilnörd och gärna ser en
fortsättning på Viper. Det påstås att Marchionne i september 2010 visade en
modern Dodge Viper under en handlarkonferens i Detroit. Till media sa
Marchionne efteråt: ”Det finns tillfällen när du får möjlighet att ge liv
åt något som är så vackert och unikt att det bara känns helt rätt. I det läget
tänker du inte så mycket på siffrorna, den ekonomiska verklighet som omger
projektet.”
Den sista (?) Dodge Viper byggdes förra sommaren och några
fler detaljer om en eventuell efterföljare har vi inte hört. Men det går
förstås att köra med den gamla bilen fortfarande och det har nyligen skett, om
vi får tro klubbordförande för ”Viper Club of America”, Marv Spatz. I ett
inlägg på Viper Club of America skriver Marv Spatz att en Dodge Viper ACR 2010
satt ett nytt varvrekord runt Nürburgring på 7:12 (läs inlägget genom att
klicka på länken).
Rekordet är ännu så länge inte officiellt men enligt Marv
Spatz kan vi snart vänta oss både bilder och en videoinspelning från
rekordvarvet. Parallellt med gatbilen körde man även med en Dodge Viper ACR-X,
en raceversion, och den påstås ha gjort varvet på 7:03.
Det här är inte första gången Dodge Viper ACR sätter rekord
på Nürburgring. 2008 var ett team på plats och körde då runt Vipern på 7:22,1, ett
rekord som stod sig rätt länge (klicka på länken för att läsa mer). Vipern slog
då det bara två månader gamla rekordet som GM satt med sin nya Corvette ZR1 på
7:26,4. Ni kan för övrigt se videofilmer med Vipern (bilden upptill) och Corvetten finns lite längre ned på
sidan.
Nyligen skrev vi om en ny, imponerande tid på Nürburgring av
”Lexus LFA Nürburgring Edition” på 7:14 (klicka för att läsa mer). En smått
fantastisk tid med tanke på att ”vanliga” Lexus LFA klockats för 7:48. Endast
50 stycken ”Lexus LFA Nürburgring Edition” ska byggas och de har toppeffekten
höjd med tio hk, bättre aerodynamik och ny mjukvara till växellådan.
Sen finns det förstås ännu snabbare bilar som kört
fantastiska varvtider, men då glider vi ifrån begreppet ”gatlegal”. Ferraris
”klubbsportbil” 599XX har körts på 6:58 och ett annat exempel är Pagani Zonda R
som sommaren 2010 körde på 6:47 runt Nürburgring (länka för att läsa mer). En
annan ”bil” som körts mycket snabbt är Radical SR8LM som klockats till 6:48.
Och sen ska vi ju inte glömma legenden Stefan
Bellof som 1983 körde ett kvalvarv inför Nürburgring 1000 km med sin Porsche
956 på endast 6:11,13 (se en film från detta tillfälle längre ner på sidan). Under tävlingen satte Stefan Bellof senare snabbaste varv med
6:25,91. Och då ska man veta att 956:an inte hade något krockskydd fram att
tala om med bara lite glasfiber mellan bilen nos och förarens fötter. Något som också syns tydligt på videon längst ner, där Stefan Bellofs 956:a viker ihop sig rejält efter en sammanstötning med Jackie Ickx på Spa, 1985. En till synes mindre dramatisk avåkning, men den tog tyvärr Bellofs liv.