
Porsche fortsätter att bygga på 911-familjen med fler medlemmar. Targamodellen testas just nu, och 911 Turbo har redan visats upp – även i en snabbare S-version.
Nästa steg blir Porsche 911 GT2. Mekaniskt hämtar den mycket från 911 Turbo S, som har en 3,8-litersmotor på 560 hästar, men våra källor i Zuffenhausen hävdar att GT2 blir rejält starkare – toppeffekten hamnar kring 650–670 hk!
Enligt brittiska Autocar försvinner den 6-växlade manuella lådan, precis som hos 911 Turbo. Den ersätts av Porsches 7-stegade dubbelkopplingslåda PDK som gör jobbet snabbare än manuella växellådor. PDK-lådan skiftar växel på 0,1 sekund och jämfört med en manuellt växlad bil motsvarar det en halv billängd per växling. Efter två växlingar är alltså PDK-bilen förbi, förutsatt att bilarna i allt annat är lika.
Precis som tidigare blir dock GT2-modellen rejält mycket lättare än 911 Turbo, främst tack vare att fyrhjulsdriftssystemet skippas till förmån för enbart bakhjulsdrift. Däremot får 911 GT2 fyrhjulsstyrning som ska ge bättre instyrning, precis som 911 Turbo och GT3. Toppfarten ska ligga på över 320 km/h och 0–100 km/h ska gå på omkring tre sekunder.
Porsche 911 GT2 dyker antagligen upp på Genèvesalongen våren 2014. Ett år senare lanseras också 911 GT2 RS, som blir ännu vildare. Förra generationen 911 GT2 RS hade officiellt 620 hästar (i verkligheten lite mer) men nya generationen ryktas få hela 700 hk i toppeffekt. Tillräckligt för att äta Nissan GT-R till frukost…
