BMW-gruppens omdiskuterade designchef Chris Bangle lämnar företaget. Han efterträds av BMW-märkets designchef Adrian van Hooydonk. Nu uppdaterad med redaktionens kommentarer på vad Bangle har betytt för BMW, personliga åsikter om hans modeller och BMW:s designframtid.
Chris Bangle (t v) slutar på BMW-gruppen och ersätts av Adrian van Hooydonk (t h).
Så tycker auto motor & sports redaktionsmedlemmar om Chris Bangles tid hos BMW:
ALRIK SÖDERLIND, chefredaktör: Historien glömmer obarmhärtigt medelmåttorna. Vi kommer ihåg genier och dårar.
I vilket fack ska Chris Bangle in?
Jag vet inte om jag drabbats av minnesförlust, men jag tror inte att jag ”hatat” Bangle eller önskat hans avgång.
Däremot har jag förundrats och ogillat vissa modeller, och gillat andra. Z4 är exempelvis fantastisk, medan jag hade svårt för 5-serien när den kom. 7-seriens puckelbaklucka var frän medan i-Drive generation ett var det absolut sämsta jag sett i en ny bil! (Även om I-drive inte var Bangles fel…)
Tingvall älskade I-drive eftersom han hävdade att igen berusad skulle lyckas köra bilen…
Åter till Bangle. Han är tveklöst en gudabenådad försäljare och visionär. Jag lyssnade på hans presentation av gamla 3-serien som knappast var revolutionerande, men han lyckades göra formen intressant.
Att Bangle lyckades övertyga BMW:s styrelse att gå loss med formgivningen och att han lyckades överleva alla stormar och BMW-fanatikers krav på avsättning imponerar också.
Bilvärlden har blivit mer spännande och dynamisk tack vare Bangle. Utveckling och mod är bra.
Ingen annan nu verksam bildesignchef är lika känd som Bangle – så jag säger – synd att han lägger av!
Till sist: vet du vem som är designchef på Audi, Mercedes, Porsche, VW, Citroën, Volvo, Alfa, Renault, Saab, Honda, Toyota, Jaguar och…
Alla visste vem som chefade på BMW. Vet du vad hans efterträdare heter?
Betyder det att resten av världens bildesignchefer är medelmåttor? Nej, men vi behöver nya våghalsiga framåtåblickande formgivare!
MIKAEL JOHNSSON, testchef. Chris Bangle fick till uppgift att ta BMW:s design till en ny era. Göra ett nytt avstamp. Och det är inget snack om att han gjorde just detta. Men det fick också till följd att man helt plötsligt mötte många nya BMW-modeller med viss tvekan. Exempelvis 7-serien (E65) och X3. Så hade det inte varit tidigare och med tanke på detta vill man först ge honom tummen ner. Samtidigt måste jag erkänna att många karosser ”håller” förvånansvärt länge. Ta 5-serien som ser allt annat än gammal ut – fortfarande! Och den ansiktslyfta 335:an jag råkade köra i morse är inget annat än riktigt läcker. Även utseendemässigt. Så summa summarum: Chris – jag ger dig godkänt trots allt!
PS. E46-vänner – gissa vem som var ansvarig för den ansiktslyfta versionen…
JOHN ARGELANDER, redaktör. Året är 2001, och jag idiotförklaras av en samlad auto motor & sport-redaktion. Inte för någonting jag gjort, utan för någonting jag tycker. Min – hårt ansatta – åsikt är att den nyss presenterade 7-serien är snygg (eller åtminstone inte skitful) och jag uttrycker mitt gillande för Chris Bangles sätt att hantera en penna.
Tiden efter 7-seriens presentation får jag utstå smädelser, tråkningar, ”hörru grabben, du vet inte vad du pratar om”, och om jag minns rätt även ett och annat hot om våld från agiterade medarbetare.
Det är en tung tid som nyanställd, men jag står fast i min tro. Bangle står för något nytt, han vågar tänja gränserna, och det tycker jag man ska applådera honom för. Nu är hans bilsaga all, vem vet vilken bransch han kommer röra om i härnäst.
Huruvida han ritade fula eller snygga bilar, det är inte upp till mig att bestämma. Vad tycker du själv?
ROBERT PETERSSON, redaktör. Kommer vi att sakna Chris Bangle?
Är det en bra eller dålig nyhet att Bangle ska sluta? Efter att tidigare ha ondgjort mig över somliga av hans verk känns det plötsligt lite tomt. Man kan tycka vad man vill, men hans verk var alltid egensinniga. Själv hade jag nog svårast för den nuvarande 5-serien när den kom. Den större 7-seriens feta framtoning gjorde att den kunde bära de knepiga formerna bättre.
Och nu när vi ser en ny 7-serie helt utan den dramatik som föregångarens former hade känns det lite tomt på något sätt. Kan Adrian van Hooydonk axla Bangles mantel? Möjligen, när han slipper leva i Bangles skugga.
Men en sak är helt säker – den läckraste form Chris Bangle skapat hittar vi hos Coupé Fiat som kom 1994 – kanske den form som gav honom jobbet på BMW…
THOMAS BERGGREN, redaktör. Avhållsamhet är en dygd, påstås det. Sant, men förbannat tråkigt.
Så eftersom Chris Bangle ruinerade BMW:s yttre och inre formspråk har jag kört andra märken. Volvo, Mercedes och VW, för att vara exakt.
Helt okej men, som sagt, förbannat tråkigt.
Nu, när Bangle lämnat München, hoppas jag på en snygg BMW. Äntligen.
PÄR BRANDT, redaktör. Jag tycker inte illa om Chris Bangle, men jag tycker inte att hans design är speciellt genialisk heller. Utan att bli allt för elak skulle jag istället vilja påstå att hans arbete kännetecknats av ojämnhet.
Som designchef hinner du inte skissa speciellt mycket på egen hand, det handlar snarare om att inspirera andra och att göra urval. Kanske har Bangle haft otur och inte alltid haft speciellt mycket att välja på. På något annat sätt är det svårt att förklara hur man till exempel kan släppa iväg 1-serien till serieproduktion, som inte ens blev acceptabel i coupéform.
Chris Bangle skulle också kunna sägas vara konsekvent, om man vill vara positiv. Det är samma ”kropp” i hans bilmodeller, det bygger alltid på den klassisk flygplanskonstruktionen med ett tunt fackverk med spänd duk. Konkava och konvexa former blandas, men resultatet blir bara bra varannan gång enligt min mening. Och lite småtråkigt blir det i längden, om jag nu ska vara riktigt uppriktig!
Det jag förstått efter att ha pratat med andra designers är att Chris Bangles storhet istället ska tillskrivas hans verbala förmåga. Bangle är helt enkelt en riktig överdängare på att övertala andra chefer inom bilindustrin. Han kan klä en form med så många vackra beskrivningar att folk till slut faller för förklaringen och accepterar formen. Möjligen har talförmågan att göra med att Bangle i sin ungdom faktiskt var på väg att utbilda sig till frikyrkopastor.
Bildesign brukar sägas vara en högst internationell verksamhet med folk från hela världen. Det må så vara, men bilindustrins språk är engelska och den som talar detta som sitt modersmål får därmed alltid ett övertag i förhandlingarna om vilken design som ska gå vidare till serieproduktion. Bangle är vältalig, och han är amerikan.
Men det avtryck Chris Bangle gjort hos BMW kan inte underskattas. När ett ledande premiummärke vågar använda ett så djärvt formspråk kan man inte annat än lyfta på hatten – både för Bangle och BMW. Det blir inte lätt att plocka upp Bangles mantel men Adrian van Hooydonk är väl en av de få som klarar uppgiften. Dock är jag lite rädd för att vi nu får se fler ängsliga bilmodeller, ungefär i stil med nya 7-serien. Lite halvsnygg, inget som förargar men heller inte något som väcker starka känslor. Passar målgruppen – men är det så kul? BMW ska väcka känslor, annars har man förlorat ett av sina starkaste kort!
VAD TYCKER DU? KOMMENTERA NEDAN!