Hoppa till innehåll

Vad har Volvos designchef i kikaren?

Volvos förre designchef Peter Horbury slutade 2005 och ersattes då av Steve Mattin. Nu är Peter Horbury tillbaka, för att, som han själv säger, föra Volvo in i nästa dimension. Vi har fått en exklusiv intervju. Han är en smula stressad när vi möter honom. Om några timmar ska det vara styrelsemöte i rummet intill, […]

Volvos förre designchef Peter Horbury slutade 2005 och ersattes då av Steve Mattin. Nu är Peter Horbury tillbaka, för att, som han själv säger, föra Volvo in i nästa dimension. Vi har fått en exklusiv intervju.

Han är en smula stressad när vi möter honom. Om några timmar ska det vara styrelsemöte i rummet intill, och där står hela paletten av framtida Volvo-modeller uppställda.
”Nej, du får absolut inte gå in. Om du gör det måste jag skjuta dig innan du lämnar huset”, skämtar Peter. Humöret är det inget fel på.

Vad har Volvos designchef i kikaren?

Efter fyra år är Peter Horbury tillbaka som designchef hos Volvo. (Observera att denna intervju publicerades första gången i auto motor & sport nummer 15)

Peter Horbury mer skiss med penna än digital, mer jordnära än experimentell. Och definitivt mer funktionell än glitter och glamour. Som märket i övrigt, kanske?
”Volvo har alltid varit en smula ’box-design’, från 745 via 850-modellen till V70. Alla med olika Volvo-signaturer i designen men också en viss fyrkantighet, åtminstone längst bak.”
Peter Horbury var designchef hos Volvo under drygt ett decennium. År 2005 blev han designchef för Ford i USA men sedan några veckor är han tillbaka på Hisingen som chefsdesigner. Och medger att han hela tiden har saknat havet samt skogarna kring Göteborg.
”Jag trivs med den bohusländska naturen. Den är ren i linjerna, precis som jag tycker att bildesign bör vara.”
Han gör en paus, tänker. Men gör snart en liknelse mellan amerikansk och europeisk design och hur jänkarna ofta överdriver vissa designelement. Medan europeisk designtradition är mer stilren, enklare.
”Som Volvo, man behöver inte sätta något designelement på varje fri yta på karossen, man ska kunna njuta även av rena, öppna ytor. Som i kustlandskapet här i Bohuslän. Titta på japanska bilar, de har sällan några rena ytor. Så fort det blir en sådan sätter de dit en dekal, en linje eller ett veck. Skandinavisk design är renare utan utsmyckning överallt”.
Han fingrar på en iPhone. Plötsligt rör sig bilen på skärmväggen, det är den kommande Volvo S60 i konceptskick.
”Tekniken är fantastisk. Här, i telefonen, kan jag styra bilen, snurra den runt från olika vinklar och den rör sig naturligt över skärmen. När vi kopplar in designstudion i Amarillo, Kalifornien, gör bilen samma rörelser på en likadan skärmvägg där och vi kan diskutera designen via mikrofoner och högtalare. Ett designmöte med flera kontor inkopplade.”
För bara några veckor sedan hette Volvos designchef Steve Mattin. Han lämnade jobbet och Peter Horbury har inget emot att recensera sin föregångare som alltså styrt designen av den S60 vi ser.

Vad har Volvos designchef i kikaren?

Peter Horburys karriär hos Volvo började med 480, sen fortsatte det med… Klicka för större bild.

Horbury tycker Mattin hade följt upp hans eget arbete på ett bra sätt.
”En riktig, naturlig kontinuitet i formen. Man känner igen Volvos kärnelement på olika ställen. Det är mer evolution än revolution, precis som Volvo bör vara. Jag gillar den nya formen som grillen har och jag gillar tankarna kring inredningen. Speciellt stolarna”, säger Horbury och visar på konceptbilens smäckra framstolar och mjukt formade baksäten.
”Det är tunt, men ändå kraftfullt. Stolar behöver inte vara tjocka för att vara bekväma. Titta på svensk stoldesign, titta på en Bruno Mattsson med armstöden mjukt formade i böjd träprofil”, säger Horbury och jämför med armstöden på stolarna vi sitter i.
”Den här böjen, det flata, lite breda armstödet är svensk stoldesign för mig. Och det är denna kurvatur vi inspirerades av när vi gjorde skuldran på karossen till Volvo S60/V70/S80…
Peter Horbury är tydligt förtjust i skandinavisk design. Is och kyla, men inte kallt.
”Skandinavisk design kan vara spännande, men den är ”cool”, inte ”cold”. Det är risk folk tycker att vi tar fram kylan i Norden men det gör vi inte. Jag tycker mycket om glaskonsten i Sverige, jag vill gärna förmedla den känslan. Hårt, tungt, material med mjuka former. Och linjer som flyter i varandra. Ta bakljuset på nuvarande S60. Det är karossens form från framända till avhuggna bakpartiet. De flesta tillverkare hade gjort bakljusen efteråt, lagt till dem därbak. Men vi lät en del av bakdelen bli ett naturlig bakljus som alltså följer formen av bakpartiet exakt.”

Ofrånkomligt kommer vi in på typiska Volvo-signaturer. Som Volvo 245, funktionell, rak i linjerna. Boxdesign, kallar Peter Horbury formspråket.
”Boxen, den fyrkantiga formen, behöver inte vara överallt. Man kan mjuka upp formerna där det går. Fronten, sidorna. Men inte bakdelen på en kombi, bakstammen bör vara rak. Och ta karossidan på en S60 som är mer inåtböjd ju längre bak man kommer. På V70 börjar den likadant men sidorna är lite mer raka och upprätta baktill. Funktionellt, det ger mer volym inuti.”
Peter Horbury har de senaste åren jobbat hårt med att skapa

formspråket till nästa generation Lincoln-modeller som nu ska börja byggas i USA. Ford satsar på en nystart för lyxbilsmärket i USA med flera nya modeller, alla ritade av Peter Horbury och hans team.
”Kriget med GM:s Cadillac är igång igen. Och som förr står Cadillac för det fräcka, utmanande och mer spektakulära. Lincoln är mer återhållsam i linjerna och sparsam med utsmyckningen. Diskret lyx.”
Horbury suckar lite, lutar sig tillbaka och fokuserar en punkt långt borta.
”…jag hade kunnat sitta kvar därborta och bara njuta av frukterna av några års arbete och se de nya bilarna komma ut på vägarna. Men jag valde att komma tillbaka hit, att följa mitt hjärta för jag känner mig härligt välkommen här. Och det finns en spännande utmaning här, att föra Volvo vidare in i nästa dimension. Volvo är den omtänksamma, säkra familjebilen som inte skryter om vad den kostar. Diskret lyx och premium – att mer bara vara än att synas.”
Vilka nya bilmodeller Volvo tänker satsa på för framtiden vill Horbury däremot inte tala om. Men han påpekar att oavsett vilken sektor av bilmarknaden man söker sig till är det familjerna man satsar på – alltså inte i första hand en ny Volvo P1800, således.
Retrobilar ska vi inte heller vänta oss. Horbury tycker det är fel väg att gå, att bygga retrobilar. Men han betonar samtidigt att han vill plocka upp ”retro-element” i formerna.
”Men dessa formgivningselement ska inte synas tydligt. De ska bara finnas med, naturligt som en del av helheten”.
Han har ett arbetsschema som är mer än fullt för ögonblicket. Han håller på att avsluta sitt chefsjobb i Detroit samtidigt som han ska köra igång jobbet som chefsdesigner hos Volvo. Han åker över till USA bara för att kasta sig till Göteborg igen. Ibland en resa varje vecka.
”Det är lite jobbigt just nu. Men det blir bättre. Och jag trivs med att jobba här i Sverige igen, den svenska kulturen och de svenska arbetssätten passar mig.”
”I USA är det mer hierarkisk organisation, en stramare disciplin. Här är det mer delegerat ansvar, vi låter unga designers få växa med uppgifterna. Det är bättre med unga friska idéer som får växa ut och blomma.”

Peter Horbury ser sig själv mer som regissör med ett team än som en diktator.
”Jag har visioner men jag har naturligtvis inte alla visioner, det finns många andra i teamet som kan bidra.”
Peter Horbury tror inte att Volvos design ska förändras i grunden. Det är inte så många detaljer som ska framhållas mer och inget ska tas bort. Bara formas lite annorlunda. Och viktigast är, tycker Horbury, kvaliteten och att använda exklusiva material.
”Vi vill att folk ska känna kvaliteten och uppleva exklusiviteten. Sedan måste vi arbeta med säkerhet, inget får störa föraren och nya info- och entertainment-system måste utformas så att föraren får god hjälp och inte störs.”
Nästa trend i bildesign är redan här, tror Horbury. Och passar också på att framhålla några bilar som han tycker om designmässigt.
”Range Rover är snygg, Jaguar har hittat sin själ igen i nya former, Alfa Romeo ser ut som Alfa igen och Kia Soul ser käck ut. Jag gillar faktiskt även Renault Megane, bakdelen är snygg.”
När det gäller klimatfrågor, koldioxid finns det inga problem i designen, menar Horbury.
”Miljön påverkas inte av formen på en bil. Vi försöker göra en kaross som ger lägre förbrukning. Och storleken på fälgarna har ingen inverkan på miljön, det är mer en utseendefråga.”
Cirkeln sluts alltså med Peter Horbury tillbaka som designchef hos Volvo.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.