Hoppa till innehåll
Recharge

Veckans hetaste: Billigare laddning för Volvo och Polestar

Vi har samlat veckans mest lästa nyheter – på ett ställe!

Ingo:s obemannade bensinstationer är inte anpassande för funktionsvarierade. Det fick rullstolsburne Hans Filipsson bittert erfara sedan han åka på tre stycken Ingo-stationer utan att kunna komma fram till betalningsterminalen med sin rullstol.

Med hjälp av DHR, Disability Rights Defenders Sweden, har Hans Filipsson lämnat in en stämningsansökan mot svenska Circle K till Stockholms tingsrätt. Det är nämligen Circle K som driver Ingo:s obemannade stationer.

Kia EV6, tillsammans med kusinmodellen Hyundai Ioniq 5, är två modeller som många är väldigt intresserade av. Många av köparna har nog funderat på nån av dessa på antingen privatleasing eller som förmånsbil.

I veckan släppte Kia priserna för just detta – och det är ganska interessant läsning. 

Privatleasingen börjar på 4.695 kr/mån, inklusive 1.500 mil. Fullständig prislista hittar du här!

Rimac Nevera – så heter den nya hyperelbilen från krotaiska tillverkaren Rimac. Det är en seriös skapelse, vilket 1.914 hk och 2.360 Nm skvallrar om. Men frågan är – hur står den sig mot Koenigsegg Jesko? Svaret har du här!

Från och med första juli så kan Polestar- och Volvoägare ladda sina elbilar till ett rabatterat pris på Ionity – utan någon månadskostnad. Rabatten finns nämligen kopplad till det Plugsurfingkonto som medföljde bilen vid köp. 

Priset? 3,53 SEK per kWh. Men det finns en hake!

Recharge

Veckans hetaste nyheter – samlat på ett ställe!

Inte hängt med i veckans nyhetsflöde? Lugn – vi har samlat det åt dig.

Egentligen ingen nyhet så till vida att det är något nytt. Svenskt Fordonsskydd har försökt lura på folk blufförsäkringar länge, men det har intensifierats under våren.

Vi har dock varit i kontakt med Konsumentverket som bekräftar att de nu driver en process mot Svenskt Fordonsskydd men att det försvåras av att bolaget har sitt säte i Hong Kong.

Hur som helst: Om du får ett inbetalningskort från dessa skojare – skicka det i papperskorgen ögonaböj.

Under veckan åkte bygget av Teslas fabrik utanför Berlin på ett ytterligare bakslag. Detta sedan en grupp vandaler med sin politiska hemvist långt ut på vänsterkanten fått för sig att sätta eld på ett flertal högspänningsledningar som ligger ovan gjord i anslutning till fabriken.

Det är oklart i vilken omfattning detta har påverkat bygget.

I veckan blev Cupra Born officiell, märkets första helt elektriska elbil. Born är byggd på MEB-plattformen och rent tekniskt mycket lik Volkswagen ID 3 – men med en viktig skillnad. Cupra har en tydlig prestandaimage och det manifesteras i detta fall med att Born får ett e-Boostpaket, som ökar effekten från 204 till 231 hästar.

Den har också en annan utväxling i växellådan som ökar vridmomentet på hjulen jämfört med ID 3. Förutom detta kommer det också att vara möjligt att slå av ESP-systemet helt och hållet – sånt gillar vi!

Regeringen vill införa ett förbud mot att sälja bilar med förbränningsmotorer från och med 2030 och tillsatte i slutet av 2019 en utredning vars syfte är att undersöka hur ett sådant förbud kan implementeras. Regeringen har också givit utredarna i uppgift att se över möjligheterna att undata laddhybrider från det förbudet.

Det vore ”ett historiskt misstag”, menar en grupp från Gröna Bilister och Greenpeace som publicerat en debattartikel på DN Debatt. 

De hänvisar till studier från ICCT och T&E som visar att laddhybrider har höga utsläpp om de inte laddas.

Recharge

Veckans hetaste nyheter: Nya polisbilarna, skälen till att INTE köpa elbil och begbilen som säljer snabbast!

Veckans mest lästa nyheter – samlade på ett ställe!

Vilken begbil säljer snabbast i Sverige, tror du? Det är inte Volkswagen Passat GTE, BMW 3-serie och inte heller Volvo V60.

Det visar sig faktiskt vara en riktig bubblare! I kategorin max 4 år gamla bilar är det Porsche 911 som säljer allra snabbast. Den står endast i snitt 18 dagar hos bilhandlaren, långt under snittet som är 47 dagar.

Vilken som är den popläraste bilen i Europa? Ja, det får läsa i artikeln ovan…

Allt fler vill köpa elbil. En undersökning gjord av norska Opinion på uppdrag av Nordic Energy Research, visar att 16 procent av de tillfrågade (1.000 personer från alla nordiska länder), kommer att köpa en elbil nästa gång de ska byta. Det är en ökning med 4 procnet enheter från ifjol.

Men det som är mest spännande att ta del av är de uppgivna anledningarna till att INTE köpa elbil – där skälen faktiskt skiljer sig mellan länderna. Förutom inköpspriset förstås, det är man överens om. 

Vad som får svenskarna att avstå elbil hittar du här!

Allra mest läst denna vecka är artikeln om de kommande polisbilarna som har en hel del ny teknik ombord. Bland annat kommer de nya bilarna ha möjlighet att mäta hastighet på mötande bilar, läsa av registreringsskyltar och filma i 360 grader runt bilen.

Dessa är såklart mycket intressanta, och vi för just nu en dialog med Polismyndigheten om att få kolla in bilarna lite närmare. Så håll utkik här på sajten och på vår Youtube-kanal!

Totalt ska polisen få 2.200 ny bilar levererade till sommaren, majoriteten Volvo XC60 B5 (diesel) AWD. Men också ett antal Volvo V90 Cross Country B6 AWD. Läs allt om de nya polisbilarna här!

Ford har gjort en elbil av sin, i det närmaste ikoniska, modell F-150. Som vi kunde rapportera om förra veckan får den tilläggsnamnet Lightning och det är imponerande skapelse. Ford F-150 är känd som en mäktig draghäst och Lightning gör ingen besviken med en maximal dragvikt på 4,5 ton.

En annan spännande detalj är att den tar ”frunken” till en helt (nåja) ny nivå. Den lästar nämligen 400 liter under ”huven”. Det är 15 lite mer än vad VW ID.3 lastar i vanliga bagageutrymmet.

Läs allt om Ford F-150 Lightning här!

Recharge

Veckans mest lästa: Regeringen kör över Skatteverket och världens bäst säljande elbil

Vår digitala redaktör, Patrik Lundin, listar och analyserar veckans mest lästa nyheter.

Min kollega Peter Terströms senaste krönika är riktigt … intressant läsning. Underfundigt formulerad, precis som vanligt, men denna gången är det innehållet som är behållningen. Det är nämligen en alldeles särdeles fin illustration av vad som kan hända med en person som har så mycket pengar att den tappar alla rim och reson. 

Inte för att att det är en hiskelig summa som vaskas, utan för att modus operandi är, som Peter skriver: ”Det värsta slöseriet jag någonsin hört talas om”.

Volvo och Polestar ska få ett nytt koncernsyskon. Zeekr, som det ska heta, ska bli Geelys lyxiga elbilsalternativ och tar sikte direkt på Teslakunderna. Ännu är informationen mycket knapp, men det pratas om att Zeekr-ägandet som helhet ska vara en premiumupplevelse och kännas som medlemskap i en klubb och gemenskap.

Ett varumärke till, hur kan det gå ihop? Beslutsfattarna på Geely är såklart inga dumskallar och jag är alldels övertygad om att de vet vad de gör. De gör paraplyet större för att fånga upp fler kunder. Smolket för oss blir att varumärkerna riskerar att tappa identitet och unicitet. Trist? Svar ja.

Har du hört talas om Wuling Hong Guang Mini EV? Inte jag heller, förrän denna vecka. Men faktum är att det är den elbil som slår Tesla Model 3 på fingrarna och som sålt bäst under början av året. Wuling Hong Guang Mini EV, som endast säljs i Kina, levererades till 56.000 kunder under januari och februari.

Anledningarna kan säkert vara många, men prislappens betydelse ska nog inte underskattas. Den kostar nämligen bara motsvarande 37.850 kronor. Wow. 

Det ryktas att den ska introduceras till andra marknader. Jag kan inte vara ensam om att hoppas på att den kommer till Sverige?

Igår blev vi varse, ärligt talat ganska oväntat, att Regeringen kör över Skatteverkets förslag som i korthet innebar ett lägre förmånsvärde för billigare elbilar än för dyrare.

Med Regeringens förslag får bilar som kostar under 650.000 kronor ett förhöjt förmånsvärde och bilar som kostar över 650.000 får ett lägre förmånsvärde. Vår ”go to”- tjänstebilsexpert Ronny Svensson på Ynnor är mäkta förvånad över Regerinens agerande.

– Jag kollar minsta kommatecken, men kan inte hitta någon ändring från det tidigare förslaget. Det är märkligt att en socialdemokratisk finansminister lägger fram en proposition som gynnar lyxbilar på Östermalm, men missgynnar vanligt folk som behöver bilen i sitt arbete, säger Ronny Svensson.

Och jag kan inte annat än att hålla med. Sedan är det också ofantligt märkligt att lägga ut detta på remiss, få in massa förslag, för att sedan skita totalt i vad remissinstanserna säger.

Denna vecka har vi uppmärksammat ett case där en av våra farhågor har besannats. Vi skällde mycket på Nissan Leaf när den andra generationen kom 2018 för att den är så dålig på upprepad snabbaddning eftersom den saknar kylning av batterierna (mer än passiv luftkylning). När man påtalar detta hänvisar Nissan till att det är inte så majoriteten av deras kunder kör bilen, och att det därför i princip är onödigt med att ens ha fläktkylning på batteripaketet.

Vi har pratat med en taxiåkare som har en Nissan Leaf i sitt stall där bilen strax efter en service (och precis utanför garantiperioden) vägrat starta. En diagnostik görs och det konstateras några av batterimodulerna är trasiga. Alternativen som ges är: byta de skadade modulerna för 164.649 kronor eller hela batteripaketet för 261.416 kronor. Svettigt…

Som ljuspunkt finns det dock andra vägar att ta än märkesverkstaden, något som taxiåkaren nu håller på att utforska. Han är dock oavsett mycket besviken på Nissans hantering av sina kunder.

Recharge

Veckans bästa: BMW:s bildblunder och Volvo slutar med bränslevärmare

Vår digitala redaktör, Patrik Lundin, listar och analyserar veckans mest lästa nyheter.

Hyundai Ioniq 5 presenterades för ett antal veckor sedan och innan månaden är slut så har också Kia lanserat sin version av Ioniq 5 – som ska heta Kia EV6. Men som brukligt så har bilder släppts i i förväg så vi vet redan nu hur den ser ut. 

Kia har en starkare ställning i Sverige än Hyundai har men den här gången tycker jag att Hyundai har lyckats bäst. Hellre en Ioniq 5 än en EV6, säger jag! Det ska bli spännande att köra dem, Hyundaien väntas till Sverige redan till sommaren.

Audi slutar utveckla nya förbränningsmotorer, berättar Audis vd Markus Duesmann i en intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung. Han vill inte säga något årtal för när sista Audimotorn ”rullar av bandet” men vi kan väl gissa att detta sker någonstans mellan 2025 och 2030.

Det är många tillverkare som tvingas ställa om nu, seden allt fler länder inför förbud mot försäljningen av nyproducerade förbränningsbilar från och med 2030. I Sverige har något sånt beslut inte fattats ännu men regeringen och samarbetspartierna har sagts sig vara positiva till en sådan lag.

Detta är såklart ett ganska väntat besked, och de lär fortsätta komma från fler tillverkare som ännu inte uttalat sig.

Bränslevärmare försvinner som standardutrustning hos Volvos bilar. Nedplockningen kommer att ske successivt över året och in i nästa år där 60- och 90-serien är först ut med att tappa bränslevärmarna. Bakgrunden till att Volvo gör detta är att det framkommit att Volvos bränslevärmare släpper ut orenande avgaser när det värmer kupén – något som vi avslöjade för lite drygt ett år sedan.

Bränslevärmarna kommer att finnas kvar som tillval på bensin- och dieselmotorerna, medan laddhybriderna kommer att få en högspänningsvattenvärmare istället.

Detta är såklart bra. Det går stick i stäv med Volvos miljömedvetenhet att man under vinterhalvåret behöver bränna bensin för att värma kupén när man kör på el. Till råga på allt släpper brännaren ut orenande avgaser. Bra att man gör om och gör rätt.

Det har varit många BMW-nyheter denna vecka. En av dessa var extra dråplig. Min kollega Wiggo Björck upptäckte nämligen en underlig reflektion att i ett av pressfotografierna på BMW iX. I fronten speglas nämligen något som helt säkert är en Mercedes-stjärna, troligtvis tillhörande en C-klass eller E-klass.

Vi skrattade gott på redaktionen vill jag lova, och skulle det visa sig att detta på nåt sätt var avsiktligt av BMW – hatten av!

En läsare hörde av sig och ondgjorde sig över märkesverkstädernas ”hutlösa priser”. Hans klimatanläggning hade packat ihop så han hörde av sig till en Volvoverkstad för att få ett kostnadsförslag. Jobbet skulle kosta 21.000 kronor efter som flera komponenter ”var tvungna” bytas.

När han sedan gick till en märkesoberoende verkstad skulle det istället kosta halva summan, ca 10.000 kronor.

Min kollega Wiggo Björck har tidigare jobbat på märkesverkstad och reder ut vad som kan ha föranlett att denna Volvoverkstad skulle ta så mycket betalt.

BMW i4 är (nästan) helt officiell! Vi har i alla fått lite information om bilen och för första gången fått se den omaskerad. Designen talar för sig själv oavsett vad mad tycker om den, men jag kan berätta att jag faktiskt tycker att njurarna (bävertänderna) har något. 

Nåväl, den informationen jag tar med mig är att BMW i4 har en WLTP-räckvidd på 590 km – vilket alltså är längre än räckviddsmästaren i klassen Tesla Model 3 Long Range. Detta ska bli riktigt intressant att mäta i verklig trafik, förbrukningen hos Model 3 är svårslagen.

BMW matade på med fler elbilsnyheter denna veckan också. Man släppte nämligen priserna på kommande elsuven iX. Och den är ju dyr såklart, snäppet dyrare än den stora konkurrenten Audi e-tron.

”Minstingen” BMW iX xDrive40 kommer att kosta 865.000 kr och priset för den starkare och snabbare laddande BMW iX xDrive50 blir 1.065.000 kr.

Recharge

Veckans hetaste nyheter: Dacia Spring är superbillig och Polisen tar i med hårdhandskarna!

Ams och Recharges digitala redaktör, Patrik Lundin, listar och analyserar veckans mest lästa nyheter.

Polisen i Södertälje har ledsnat på att bilister ligger och hovrar i mittfilen fast det är ledigt i det högra körfältet. För lite sedan stoppade man och bötfällde en förare som gjort just detta. Han ville dock inte kännas vid sin regelöverträdelse så nu ska ärendet upp i rätten.

Kanonbra att polisen städar upp, trafikregeln är ju där av en anledning. Men, mellan dig och mig: jag gör mig skyldig till detta titt som tätt. Nu är det däremot slut med det – vi ses i högerfilen!

Jag ringde upp min kollega Magnus Fröderberg som har provkört Volkswagens nya laddhybrid Arteon Shooting Brake. En habil kärra, som dock upplevs aningen för lik VW Passat. 

Magnus var också otroligt missnöjd med den automatiska skyltavläsningen, som har stora problem med att funka som den ska.

Efter att artikeln publicerades hörde dessutom flera läsare av sig och vittnade om att systemet i deras bilar har samma problem. Detta måste VW lösa ögonaböj.

I ett klipp som sprids på Youtube just nu illustreras hur pass mycket mer utsläpp en föbränningsbil har, jämfört med en elbil, redan innan man har tankat bilen och börjat förbränna bensin eller diesel.

Filmen är tydlig och belyser på ett bra sätt att något måste göras inom oljeindustrin. Vad jag ogillar med filmen är att den polariserar på ett sätt som verkligen inte behövs. Förare av förbränningsbilar utmålas som banditer och elbilister som änglar. Och vi vet ju alla att världen inte är så svartvit.

Det är synd att filmen riskerar att öka klyftorna, för den är bra i övrigt och högst sevärd!

I veckan fick vi också ny information om den kommande elbilen Dacia Spring. Det är en modell som tar sikte på att bli den billigaste elbilen på marknaden. Det svenska priset är inte klart, men i Frankrike kostar den från 16.990 euro. Att jämföra med Seat Mii Electric som börjar på 21.920 euro.

Det verkar mycket lovande! Det ska bli riktigt intressant att köra Dacia Spring när den väl anländer. Ännu mer intressant blir att se hur den klarar sig under nästa års elbilsrace över 75 mil. Som en av er läsare föreslog är väl Alrik självskriven som förare, eller vad tycker du?

Alla Volvos elbilar kommer att levereras med Recharge-däck, ett nytt allvädersdäck som är godkänt för både sommar och vinterväglag. När vi intervjuade Volvos experter om detta sa de dock att man rekommenderar riktiga vinterdäck används om det är vinterväglag.

Hela grejen är märklig, tycker jag. Volvo har som uttalat mål att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo. Då är det ju anmärkningsvärt att man utrustar alla sina elbilar, som ska stå för hälften av märkets försäljning 2025, med däck som på vintern har längre bromssträcka än vanliga vinterdäck och på sommaren än sommardäck.

Det går att välja till sommar- och vinterdäck till sin bil mot en kostnad av 400 kronor/månad.

Recharge

Veckans hetaste nyheter: Koenigseggs supervärvning och Volvos nya elbil: ”Ett steg i sidled”

Vår digitala redaktör, Patrik Lundin, listar och analyserar veckans mest lästa nyheter.

Maskiningenjören Evan Horetsky har varit ”free agent” (för att tala hockeyspråk) sedan han i oktober förra året fick gå från positionen som chef för bygget av Tesla Giga Berlin. ”Mr. Gigafactory”, som han ska ha kallats av sina kolleger på fabriksbygget har sedan dess letat en ny tjänst – och hamnar i Ängelholm.

Koenigsegg anställer honom som industrialiseringschef och rekryteringen väcker ju frågan, i alla fall i mitt huvud, vad har Koenigsegg nu på gång? Efter hybriden Gemera kanske vi får ett helt eldrivet ”egg”? 

Det hade piggat upp som bara den, tycker i alla fall jag!

Bilägandet i Sverige skiftar till att färre vill äga sin bil. Allt fler är mer intresserade av privatleasing. Ett av problemen med privatleasing är att när man väl kritat på avtalet så kan det vara svårt att ta sig ur det, om man skulle behöva. I varje fall kan det bli väldigt dyrt.

För att locka privatleasingbilisterna till sig har Volvo en lösning på det problemet: Ett löpande avtal som kan sägas upp med tre månaders uppsägningstid. Ett bra system? Ja, varför inte! Volvo har alltid legat högt prismässigt med sin privatleasing och min känsla är att kunderna har valt andra, billigare alternativ. Kanske kan detta öka kundtillströmmningen?

7.990 i månden inklusive helförsäkring för en XC40 P8 Recharge? Billigt är det inte.

Efter premiären av Volvos nya elbil C40 var vi ju naturligtvis tvugna att jämföra den med konkurrenterna: Volvo XC40, Polestar 2, Hyundai Ioniq 5. Denna analys har vi gjort exklusiv för dig som är Premiummedlem.

Du kan bli Premiummedlem här – bara 49 kronor per månad! Är du osäker på vad Premiummedlemskapet innebär? Du kan du sätta beyg på din bil så får du prova gratis i en månad!

Sätt betyg på din bil här!

Tänk att Porsche skulle bli först med en eldriven kombi? Taycan Cross Turismo lanserades igår och jag tycker ärligt talat att den är ganska snygg – Shooting Brake-karossen funkar för mig. Nu är ju design högst subjektivt, men enligt reaktionerna från er läsare så verkar det vara många som håller med mig.

Priset är ju ett problem dock – integsmodellen Taycan 4 Cross Turismo börjar på 1.140.000 kronor. Värstingen: Taycan Turbo S Cross Turismo från 2.130.000 kronor. Dessutom är ju Porsche duktiga på att ta betalt för tillval…

I veckan var det då dags för Volvos andra elbil (ja, jag bortser från C30 Electric) att lanseras. Jag tror att jag tala för många när jag säger att det blev ett litet antiklimax. Ett kliv i sidled. Jag hade i alla fall hoppats och trott på nåt stort steg framåt på något plan: Räckvidd, laddning, infotainment – vad som helst. Nu fick vi bara en XC40 Coupé och jag skulle bli förvånad om den levereras i några omfattande volymer.

Vill du se mina första reaktioner på bilen, och en liten genomgång av designen så hittar du det här!

Recharge

Veckans hetaste nyheter: Tjuvarnas favoritmärken och Hyundais nya elbil

Vi listar och analyserar veckans mest lästa artiklar!

Mercedes svenske vd Ola Källenius säger i en intervju med Financial Times att han vill vänta med avvecklingen av förbränningsmotorer eftersom de fortfarande utgör kassakor för koncernen. Det finns ingen anledning att misstro Källenius i det fallet, men det går också att titta på det från en annan vinkel. 

Mercedes elbilssatsning hittills har varit en katastrof. Mercedes EQC säljer dåligt och den nyligen presenterade EQA kommer för sent och ligger för långt efter konkurrenterna när det gäller räckvidd och effektivitet. Den första elbilen som en elbilsspecifik plattform blir EQS. Den kommer säkert vara toppen, men alldeles för dyr för att den ska kunna sälja i några större volymer. Lyckligtvis för Mercedes del har man bra laddhybrider med fin räckvidd. Men ”övergångsfasen” med laddhybrider är nog förbi fortare än vi kan ana.

Så det är klart att Ola Källenius vill behålla förbränningsmotorerna när man inte tjänar pengar på elbilarna.

Beslutet fattades redan förr-förra veckan, men klubbades igenom häromdagen. Att förslaget skulle antas var väntat och ingen egenlig överraskning. Från och med 1 april blir det högre skatt på förbränningsbilar de första tre åren, samtidigt som bonusen för elbilar höjs till 70.000 kronor. 

Det är klart att detta sticker i ögonen på många. Att höja skatten på något går sällan obemärkt förbi. Men det är klart att denna ändring kommer att leda till att fler väljer elbil vid nästa köp. Se bara på Tyskland där handlarna nu larmar om att de har slut på elbilar – vilket i alla fall delvis ska vara en följd av de fördelaktiga elbilsbonusarna.

Hyundai Ioniq 5 är den första elbilen på den nya E-GMP-plattformen, som kommer att utgöra grunden för många elbilar från Hyundai och Kia framöver. Och i min mening kunde det inte börjat bättre. Hyundai Ioniq 5 är både snygg och rymlig samtidigt som den kan visa upp fina siffor. 48 mils räckvidd, snabbladdning på strax över 200 kW och en dragvikt på 1.600 kilo. 

Priset vet vi ingenting om än så länge, men de koreanska tillverkarna brukar ju ligga något längre än de europeiska. De flesta reaktioner jag sett har varit positiva och jag tror att Ioniq 5 kan utgöra ett seriöst hot mot Volkswagen ID4.

Coronapandemin har medfört att många av oss har hållit rätt låg profil det senaste året. Några som inte gjort det är biltjuvarna som alldeles uppenbart har öst på som vanligt. Enligt statistik från försäkringsbolaget Trygg-Hansa och organisationen Larmtjänst är Volvo det bilmärket som oftast anmäls stulet.

Men, utifrån en samkörning vi på ams gjort av de siffror som publicerats med antalet registrerade bilar i Sverige verkar det stöldbegärligaste märket snarare vara Land Rover följt av Audi och Chrysler.

I andra änden av den listan finner vi Chevrolet och Subaru. 

Under veckan blev nya Mercedes C-klass officiell och det är egentligen två saker som är intressanta. Den kommer som laddhybrid med 10-mils räckvidd och den får ett liknande infotainmentsystem som i nya S-klass.

Ett infotainmentsystem som jag redan nu kan avslöja att vi i ams testlag inte är nöjda med. Mer om det kan du läsa i testet av Mercedes S-Klass, Audi A8 och Porsche Panamera som kommer här på sajten nästa vecka – eller i ams nummer 6 som redan nu finns som digitaltidning här på sajten.

Recharge

Veckans hetaste nyheter: ”Finns det någon större ’bluffsiffra’ än just räckvidd för elbilar?”

Vi listar och analyserar veckans hetaste läsning!

Sebastian Vettels uppbrott med Ferrari kommer inte att gå till historen som det mest friktionsfria. Tvärt om verkar det vara oerhört frostigt. Så till den milda grad att att Vettel gör sig av med alla Ferrarimodeller han samlat på sig genom åren.

Han säljer för övrigt också ett antal andra bilar, bland andra en BMW Z8 Roadster från 2002 och en Mercedes SLS AMG från 2010. Men visst känns det som en skenmanöver, eller?

I början av veckan var undertecknad och körde nya Toyota Mirai, vätgasbilen som gått från rent ut sagt ful (den förra generationen), till att vara ett ganska attraktivt paket. Men eftersom vätgasinfrastrukturen är rejält eftersatt i Sverige, med fungerande vätgasmackar i bara Mariestad, Sandviken och på Arlanda, väljer Toyota att lansera bilen ”med armbågen”. Det kommer inte att gå och köpa bilen, inte heller leasea den som den förra versionen av Mirai.

Istället trycker Toyota in den i sin bildelningstjänst Kinto Share, där man istället ska kunna hyra bilen per timme och upp till en månad.

Jag förstår det beslutet, det finns egenligen ingen anledning att ha bilen till försäljning eftersom kundunderlaget är för litet. Men det är synd eftersom det är en fin bil att både köra och åka i.

En fullständig provkörning kommer på sajt och i tidningen inom kort.

Volkswagen har ånyo blivit ertappade med att tänja på gränserna. Denna gång avslöjas det att man köpt bilar av sig själv för att på så sätt få ned genomsnittsutsläppet och därmed undvika de miljardböter som hotade från EU. Och det lyckades VW med på märkesnivå, medan VAG-koncernen i stort inte klarade sig.

Volkswagen menar att bilarna ska användas ”i den interna flottan” och att köpen därför är berättigade. Jag tror att det helt enkelt handlar om lite kreativ juridik och ”hål” i regelverket. Men om bilarna ska användas internt så gör ju det ”juridikstuntet” nytta hur som helst. Låt oss avvakta och se hur detta förlöper.

Porsche har dragit skynket av nya 911 GT3. En bil som chefen för Porsches GT-gren, Andreas Preuninger, kallar för ”ett riktigt YOLO-köp!”. I samband med lanseringen släppte Porsche en video som visar hur den nya GT3:an fixar en varv runt Nürburgring Nordschliefe på under 7 minuter, vilket är vansinningt snabbt!

I ledaren från ams nr 5/2021 resonerar chefredaktör Alrik Söderlind kring elbilar i stort.

”Ta bara uppgiven räckvidd. Två bilar med snarlik räckvidd bör vara likvärdiga på långresa, kan man kanske tro. Men finns det någon större ’bluffsiffra’ än just räckvidd för elbilar?”, skriver Alrik och hänvisar till att det faktiskt bara skiljer 7,8 mil i räckvidd mellan Renault Zoe och Porsche Taycan 4S, enligt WLTP. Ändå klarade Porschen vårt elbilstest över 75 mil på 4 timmar kortare tid.

Han tar också ett grepp på milkostnaden. I ovan nämnda elbilstest noterades Volvo XC40 P8 Recharge för en milkostnad på 20 kronor/mil, medan Tesla Model 3 endast kostade 3 kronor/mil. När det är en så stor skillnad på två hyfsat likvärdiga bilar är det något som är galet.

Norska företaget imove har etablerat sig i Sverige med en riktigt smart affärsidé. Privatleasa en bil utan kontantinsats och utan bindningstid – utan att det kostat skjortan och 75! Till exempel kostar en VW e-Up 3.990 kronor per månad inklusive försäkring. Vet du med dig att du inte kommer behöva bil nästa månad – säg upp avtalet.

Jag tror att detta är vad många har väntat på. I abonnenmanget ingår också vad imove kallar för en ”fjällenbil”, vilket är en större, robustare bil som sväljer mer packning. Denna bil kan användas under upp till tio dagar under ett år. Detta är faktikst väldigt smart. Faktum är att jag själv är lite sugen.

Recharge

Veckans hetaste: Volvos krånglande dörrar och ja till höjd fordonskatt

Missat något under veckan? Du kan vara lugn, vi sammanfattar och kommenterar veckans hetaste nyheter.

Det började med att ett antal läsare hörde av sig och klagade på att bakdörrarna på deras Volvo V90 antingen fryser fast när det är kallt, eller så går de att öppna men sedan inte att stänga. Efter den artikeln har det öst in fler rapporter som visar på att problemt inte är isolerat till V90, utan felet gäller alla Volvos modeller. 

Vi frågade Volvo om vad som görs åt problemet (du kan läsa deras svar här), och kort sagt säger man att man är medveten om problemet, och att man har en åtgärdsplan.

Det är låskistorna i bakdörrarna som är problemet, vilket Volvo vetat om i flera år. Kanske har man hoppats på dåliga vintrar så att felet inte ska upptäckas. En läsare hade förresten fått en offert på att byta låskistorna på båda bakdörrarna: 11.000 kronor!

Made by Sweden, men uppenbarligen inte Made for Sweden.

 

Den 1 april höjs skatten för bensin- och dieselbilar som ett nästa steg i Bonus/malus-systemet. Beslutet kommer att tas officiellt den 25 februari men när skatteutskottet sammanträdde i veckan fanns en tydlig majoritet för ja-sidan. Endast M och SD var emot. 

Men vad innebär detta i kronor och ören då? Se vårt räkneexempel nedan.

Räkneexempel:
En Volvo V60 B4 diesel som släpper ut 135 gram CO2/km får en skattehöjning på 1.150 kronor per år.
(135–90) x 25 kr = 1.150 kr
En Volvo V60 B4 bensin som släpper ut 153 gram CO2/km får en skattehöjning på 1.575 kronor per år.
(153–90) x 25 kr = 1.575 kr

Samtidigt framkommer uppgifter om att staten går back på Bonus/malus. Den ökade skatteintäkten på bilar med höga utsläpp räcker inte till för att finsaniera subventionerna för miljöbilar. 

– Systemet bör fasas ut, det är inte träffsäkert ur miljösynpunkt, säger Anna Dahlqvist, forskare och miljöekonom på Konjunkturinstitutet.

 

Polestar 1 är laddhybriden som är flaggskeppet för elbilsmärket Polestar. Ja, aningen knasigt är det, men samtidigt finns det mycket med Polestar 1 som imponerar. Priset, till exempel. Från 1.699.000 kronor. Men det är innan du bockar i det obligatoriska tillvalet snökedjor för 5.000 kronor!

Hur som helst så har den sista omgången Polestar 1 börjat byggas, och prodoktionen ska pågå året ut. Sedan är Polestar 1-sagan slut.

 

Flera bilar som tankat på en bensinstation i Viskafors utanför Borås fick problem med motorn. Orsaken? Bensinen i pumpen var till 60 procent utspädd med vatten. Felet ska ha varit en trasig gummipackning under en inspektionslucka.

 

Hur länge håller Teslas batterier? YouTubern och elbilstestaren TeslaBjørn har återigen mätt kapaciteten på sin 2019 Tesla Model 3 Performance som nu rullat drygt 8.000 mil.

Resultatet överraskar, och säger en del om hur snabbladdning påverkar litiumjonbatteriers livslängd.

Är det för mycket? Det låter Bjørn oss själva bestämma. Han kommer också med ett smart tips för den som vill maxa livslängden på sin elbils batterier.

 

Tänk dig att kunna vakna upp på morgonen, gnugga gruset ur ögonen, hälla upp en kopp kaffe och sedan hugga in på de viktigaste bilnyheterna – som du finner lämpligt paketerat i din mailkorg.

Den verkligheten är inte så lång bort som man kan tro – fyll bara i din mailadress i fältet nedan så är du igång redan imorgon!

Recharge

Om du missat – här är veckans hetaste nyheter samlade

Utifall du missat – här är veckans mest lästa nyheter.

Alrik och Peder undersöker, i senaste avsnittet av Förnuft & Känsla, om nykmlingen Volkswagen ID 4 har vad som krävs för att utmana Volvo V90 som svenskens favorit-familjebil. Utan att gå händelserna i förväg – den är riktigt bra!

Tesla har offentliggjort en stor uppdatering av Model S och Model X. Det mest omtalade från den är definitivt ratten som, ehrm, speciell. Häftig, absolut, men hur funktionell är den? I artikeln ovan listar vi de bästa nyheterna – inklusive de svenska priserna.

Inom några år kommer Volkswagen att presentera en ny flaggskeppsmodell för den eldrivna flottan. Den har än så länge inget namn (i alla fall inget man har komminucerat), utan går under arbetsnamnet ”The Trinity”. 

BMW M5 CS blev offentlig i veckan och det är en skapelse som heter duga. BWM:s 4,4-liters dubbelturboåtta är trimmad till 635 hk och 750 Nm, vilket gör att M5 CS gör 0–100 km/h på 3 sekunder blankt och har en begränsad toppfart på 304 km/h. En stor nackdel dock – den är svindyr!

Norska elbilsföreningen har testat Citroen e-C4, Volkswagen ID 3, Polestar 2, BMW iX3 och Porshce Taycan 4S i riktigt bitande kyla i nordnorge. Uppdraget? Undersök hur hög förbrukningen blir.

Hur skulle en Volvo 240 från 1988 se ut om den hade varit en suv? Den frågan ställde sin den svenske youtubern The Sketch Monkey och bestämde sig för att själv ge sig på ett försök att rita en Volvo 240CC, eller hade den hetat XC240?

Wiggo Björck har provkört nya Dacia Sandero och Sandero Stepway som är oerhört mycket bil för pengarna. Framför allt om man är på jakt efter en bra A till B-bil, som inte ska kosta skjortan.

Recharge

På ett silverfat – här är veckans hetaste nyheter!

Här är några av veckans mest lästa nyheter – samlade på ett ställe.

Video: Vi sladdar runt med Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 har potential att vara en riktigt rolig vintervagn. Den är bakhjulsdriven och har även motorn på bakaxeln. Men antisladdsystemet går inte att stänga av, inte ens litegrann. Vi hittar en lösning på det.

Fyra elbilar i vintertest – så mycket påverkas räckvidden

Hur långt kommer Volvo XC40 P8 Recharge, Opel Corsa-e, Kia e-Niro och Hyundai Kona i 90 km/h efter att ha blivit nedfrusna till 20 minusgrader?

 

Nederlänska sportbilstillverkaren Spyker går i konkurs

Spykers vd Victor Müller är optimistisk. ”It ain’t over till the fat lady sings”.

Mercedes EQA 250 klarar 42 mil på en laddning

Populära GLA kommer nu i en helt elektrisk version: EQA. Räckvidden är 42 mil. Senare kommer en version med längre räckvidd och mer effekt.

Billigare Porsche Taycan på plats – skrotar fyrhjulsdriften

Taycanfamiljen breddas med en ny bakhjulsdriven instegsmodell.

Vi reder ut: Detta gäller vid parkering på laddplats

Vad är en laddplats egentligen och vem får parkera där? Vem som helst? En elhybrid eller kanske bara elbilar och laddhybrider? Egentligen är det glasklart, men faktum är att inte ens parkeringsbolagen vet vad som gäller.

Provkörning: Mercedes EQA – en bekväm och stabil elbil på vinterväg

Inom kort kommer Mercedes att lansera elbilen EQA, som är ett mindre alternativ till EQC. Vi har redan fått möjlighet att provköra bilen på svensk vinterväg.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.