Hoppa till innehåll

VW Golf får ny, svensk fyrhjulsdrift – och ett ”R”

Nu finns nya Volkswagen Golf med fyrhjulsdriftssystemet 4Motion. Dessutom smygvisas en helt ny Golf-modell, och här behöver vi läsarnas hjälp – kan det vara en ny Golf R?

VW Golf får ny, svensk fyrhjulsdrift – och ett
Förutom 4Motion-märket skiljer sig inte designen jämfört med en framhjulsdriven Golf.
VW Golf får ny, svensk fyrhjulsdrift – och ett
Det är femte generationen Haldexkoppling som ligger bakom tekniken i Volkswagen Golf 4Motion.

Antalet modellvarianter på Volkswagen Golf är redan många, och här kommer ytterligare två. Nu kan nämligen Golf-spekulanterna välja till fyrhjulsdriftssystemet 4Motion.

Enligt VW är detta ”världens modernaste och effektivaste fyrhjulsdrift”, och tekniken kommer från svenska Haldex, generation 5. 4Motion blir tillgängligt till Golf med dieselmotorerna TDI 105 och TDI 150. I Sverige blir prispåslaget rimliga 6.900 kronor, men det verkar inte som att 4Motion går att välja tillsammans med dubbelkopplingslådan DSG.

Volkswagen passar också på att skicka ut en teaserbild på en ny Golf-version. Vi gissar att det kan handla om Golf R. Det ryktas om att den nya R-versionen ska visas upp på årets bilsalong i Genève, som öppnar i början av mars.

Viktigast i R-versionen av Volkswagen Golf blir förstås motorn, och här uppger Motor Authority att VW ska använda den 2,0 liter stora turbofyran EA888. Den kan få 290 hästkrafter, och då hamnar den farligt nära Audi S3 som har 300 hästkrafter.

Uppdatering 29/1: Prispåslaget för 4Motion till Volkswagen Golf är 6.900 kronor i Sverige.

VW Golf får ny, svensk fyrhjulsdrift – och ett
Den klarblå färgen får oss att tro att den här kryptiska bilden föreställer nya Volkswagen Golf R. Vad tror du?

Filmer – Volkswagen Golf 4Motion



Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.