Hoppa till innehåll

Volvo dissar aluminium – väljer andra material

Under gårdagens presentation av nya Volvo XC90 berättade utvecklingschefen Peter Mertens att man inte tänker göra en ”Range Rover”, det vill säga en bil helt i aluminium. Istället satsar man på höghållfast borstål och använder kolfiberarmerad plast för att spara vikt på framtida modeller.

Volvo dissar aluminium – väljer andra material
Volvo Cars utvecklingschef Peter Mertens tror inte på en bil tillverkad med både självbärande kaross och yttre paneler i aluminium. Höghållfast, värmebehandlat stål ger bättre utdelning och nästa steg blir en bil i kolfiberarmerad plast. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

När Land Rover lanserade senaste generationen av Range Rover och Range Rover Sport gjorde man en imponerande viktbesparing – minus 400 kilo jämfört med föregångarna. Största anledningen till den minskade vikten var en övergång från stål- till aluminiumkaross, eller ”body-in-white” som det heter inom bilindustrin.

När Volvo visade upp sin nya generation XC90 hävdade man att viktbesparingen var cirka 200 kilo, jämfört med gamla XC90. Den bantningen utfördes till stora delar utan aluminium, även om vi förstås hittar många delar på nya XC90 i just denna också. Istället har man använt sig av en hög andel höghållfast stål som tack vare sin styrka går att konstruera med lägre vikt.

I en intervju med branschsajtenJust-Auto.com” berättar Peter Mertens att det hos Volvo inte finns några planer på att bygga en ”body-in-white” helt i aluminium – även om man använder aluminium till motorhuv och framskärmar på nya XC90. Istället tänker Volvo fortsätta att kombinera låg vikt och krockprestanda genom att fortsätta använda speciellt borstål som går att värmehärda. Nästa steg på jakten efter lägre vikt blir istället kolfiberarmerad plast, enligt Peter Mertens.

Efter presentationen av Volvo XC90 dröjer det cirka ett år innan det är dags att visa upp nästa medlem i 90-familjen, men det är osäkert om det blir sedanmodellen S90 eller nya storkombin V90. Båda utvecklas parallellt just nu och lite längre bak i utvecklingen finns ersättarna till XC60, S60 och V60 – som även de bygger på SPA-bygglådan.

När 60-familjen utvecklats blir det nästa generation 40-modeller som väntar på ingenjörernas uppmärksamhet. Dessa bygger på den gemensamma CMA-plattform som Volvo och Geely utvecklar tillsammans. Att kunna samsa relativt påkostad teknik hos Volvo V40 i samma bygglåda som de med nödvändighet billigare Geely-modellerna är en utmaning, enligt Peter Mertens. Men resultatet ser lovande ut, enligt Volvos utvecklingschef.

 

Källa:

Just-Auto.com – ”Volvo to skip all-aluminium for carbon fibre

 

Allt om Volvo XC90:

Volvos nya SPA-plattform gör XC90 säkrare – och smartare
Exklusivt prov: ”Nya Volvo XC90 blir en hit!”
Nya Volvo XC90 – nu börjar det brännas!
Volvo visar pekskärmen i nya XC90
Hela listan: Här är årets viktigaste suv-nyheter
Nya Volvo XC90 – världsledande prestanda och utsläpp
Volvo har producerat den sista XC90 – 636.143 bilar byggdes
Volvo XC90 blir först i världen med flera nya säkerhetssystem
Volvo XC90: Fler detaljer – och första bilden på nya ansiktet
Volvochefen: ”Sverige är mycket viktigt för oss”
Bildalbum: Se alla detaljer på nya Volvo XC90
Avslöjat: Så mycket kostar nya Volvo XC90

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.