Hoppa till innehåll
Recharge

VW-chefen: Ska tjäna lika mycket på elbilar som bensinbilar

Det finns en oro bland bilcheferna att de stora satsningarna på att lansera elbilar, och ersätta dagens bensin- och dieselbilar, kommer innebära mindre vinster. Att ställa om en stor bilkoncern och börja utveckla nya elbilar kostar enorma belopp och på lite längre sikt finns också farhågor om att delade och självkörande bilar kan innebära lägre […]

Det finns en oro bland bilcheferna att de stora satsningarna på att lansera elbilar, och ersätta dagens bensin- och dieselbilar, kommer innebära mindre vinster.

Att ställa om en stor bilkoncern och börja utveckla nya elbilar kostar enorma belopp och på lite längre sikt finns också farhågor om att delade och självkörande bilar kan innebära lägre marginaler.

Men Volkswagenchefen Herbert Diess säger i en intervju med tidningen La Repubblica att koncernen kommer tjäna lika mycket pengar på elbilar som på dagens bensin- och dieselbilar.

”Vi förväntar oss ingen försämring när det gäller marginalerna. Vår fördel är att alla våra märken har samma plattform för elfordon och samma batterier som vi köper i Kina”, säger han.

Det är alltså plattformarna och de stora batteriavtalen som ska rädda VW-koncernen när det gäller marginalerna, enligt Herbert Diess. Men å andra sidan förväntar sig Volkswagen alltså inte heller att tjäna mer pengar på elbilar än på dagens bilmodeller med förbränningsmotorer.

Hos Volkswagen låg försäljningsmarginalen på 3,8 procent förra året jämfört med 4,2 procent året innan.

 

VW-koncernens krisplan: 50 000 tjänster ska bort

Volkswagen-koncernen tvingas till drastiska åtgärder efter ett enormt vinsttapp. Nu ska 50 000 jobb bort för att rädda ekonomin.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.

Recharge

Vägrar ge upp bensinmotorn – Toyota-chefen slår bakut mot elbilar

Toyotas ordförande Akio Toyoda tvekar inför elbilsomställningen. Han vill rädda förbränningsmotorn – och behålla bilen som en leksak.

Recharge

Lexus smarta drag: Tar BMW-priser med Toyota-budget

Medan konkurrenterna backar från dyra elbilsmål väljer Lexus en flexibel plattform. Strategin ger rekordhög lönsamhet.

Recharge

Bekräftat: Ford planerar sportig Fiesta-elbil i Europa

Ford Fiesta kan återuppstå som elbil. Ford-chefen bekräftar nu att den kommande småbilen får minst en sportig prestandaversion.

Recharge

VW-chef: ”ID. Golf kommer i R-version – ID. 7 får nytt batteri”

Vi har intervjuat VW-cheferna Thomas Schäfer och Kai Grünitz som berättar mer om de kommande årens elbilar, bland annat att det inte kommer någon 7-sitsig elbil från Volkswagen.