Hoppa till innehåll
Recharge

VW-comebacken ingen såg komma – 1990-talsikonen är tillbaka

Säger vi Fire and Ice är det främst VW-entusiaster som vrider på huvudet. Vi minns den självfallet som en Golf-klassiker. Den gör nu comeback som ID.3.

John Sempill

Senast vi rapporterade om Golf-hyllningen var tanken att bilen endast skulle bli en one-off. Nu står det klart att den sätts i produktion, om än i begränsad upplaga. 

– Vårt designteam hade väldigt kul när de tolkade om den ikoniska 90-talsdesignen och tog den ett steg till, berättade märkets designchef Andreas Mindt i en intervju när one-offen presenterades i september 2024. 

Fire+Ice i begränsad upplaga

Onekligen gav bilen mersmak då Volkswagen nu väljer att producera 1 990 stycken av ID.3 GTX FIRE+ICE. Det specifika byggantalet refererar förstås till årtalet 1990, då Fire and Ice-versionen presenterades som specialutgåva av den andra generationens Golf

Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE har precis som sin föregångare tagits fram i ett samarbete med det München-baserade sportmärket Bogner och kommer med två motoralternativ: 210 respektive 240 kW (282/321 hk). 

Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE snett framifrån i urban miljö.
Fälgarna heter Locarno och är 20 tum i storlek. Foto: Volkswagen

Den senare mäktar med 0–100 km/h på 5,7 sekunder och en elektroniskt begränsad toppfart på 200 km/h. I tillägg är adaptivt DCC-chassi standard på 240 kW-versionen. 

Interiören hos Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE.
Head-up-display med augmented reality ingår som del av standardutrustningen. Foto: Volkswagen

Så blir räckvidden

Räckvidd? Jorå, här kommuniceras en WLTP-siffra på upp till 591 km medan laddning från 10–80 procent menas gå loss på 26 minuter. 

Standardutrustning här innebär bland annat sportstolar med massagefunktion, tvåzonsklimatanläggning, sportupphängning och Harmon Kardon-ljud. 

Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE bakifrån fotad I urban miljö.
Om du undrar var Fire and Ice-loggan är så sitter den på taket, alldeles ovanför bakluckan. Du kommer även hitta den i interiören. Foto: Volkswagen

Redan nu går den att beställa i Tyskland till priser från 56 020 euro. Om några allokeras till Sverige får vi be att få återkomma om.

Vad tror du – kommer vi få se denna version på VW-träffar om 20–30 år?

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Volkswagen

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.