Nils Svärd träffade Audis chefsdesigner Stefan Sielaff, som tagit åt sig av kritiken att alla hans bilar är likadana. Därför satsar Audi nu på tre designfamiljer. Men att ”göra en Bangle” är helt otänkbart.
För att beskriva skillnaden mellan de tre olika Audifamiljerna ritar Sielaff en snabb skiss på mitt anteckningsblock. Jag tittar kanske skeptiskt på skissen när jag får tillbaka blocket för som om Stefan läste mina tankar säger han ”mmm, det kanske inte syns så bra. ”De stora skillnaderna sitter här – han pekar på framlyktorna – men jag får nog inte rita några närmare detaljer.”
Berätta lite om er designfilosofi och hur det reflekteras på era bilar?
När man utvecklar en filosofi behöver man en vision. Vårt mål är att skapa morgondagens ikoner. Drömmen är att våra bilar ska stå på MoMA (Museum of Modern Art) år 2020. Vår filosofi är att designen alltid ska knyta an till "Audi". Det speglas bäst i fronten med grillen och ljusarrangemanget. Var du än bor i världen ska du se att bilen är en Audi. Kanske inte A4 eller A8, men en Audi. Designen ska också vara sportig, progressiv och sofistikerad – våra bilar har ett atletiskt kroppsspråk och är inga tjockisar.
Vilken av dagens Audimodeller speglar detta bäst?
Det är som att be en förälder att välja bland sina barn och den senaste är alltid bäst. Det får blir nya A7. Den är slank och lätt i formerna och interiören är sofistikerad. Fast ny och ny. För mig som arbetat med projektet är A7 nästan fem år gammal, men jag får inte uttala mig om mina nuvarande projekt.
Men ni får allt oftare kritik att alla Audibilar ser så lika ut? Man kan nästan veta designen på en ny Audi innan den släpps. Vad är din kommentar på det?
Vi får ibland kritik för det och det är något vi ser allvarligt på och tar till oss. Vi utvecklar också en strategi från kommande Audibilar utifrån det. Vår familj växer snabbt och har blivit väldigt stor. Då kan vi inte genomföra stora förändringar. Därför delar vi in våra bilar i tre underfamiljer – A, Q och R.
Vår reporter och Stefan Sielaff vid den bil som Audis chefsdesigner tycker bäst speglar märkets formspråk – A7.
Vi arbetar för att skapa större skillnader mellan dem. Jag kan inte då in på detaljer men R-familjen får en lägre och plattare design med en horisontell grill. Medan Q-familjen kommer att bygga på höjden och lodräta inslag. Därtill kommer varje familj få olika karaktärer på ljuset.
I dag spretar LED-ljusutformningen mellan olika Audi-modeller. Vad är er plan gällande ljusdesignen?
För det första kommer "pärlbandet" med prickar, så som på R8, att försvinna. I stället jobbar vi med hela linjer. Tyvärr kan jag inte ge bort några detaljer, men i stort blir ljusarrangemanget i R-familjen mer tredimensionell likt konceptbilen E-tron Spyder. Den ger en god bild om hur lamporna inom R-familjen kan bli – mer självsäker och dynamisk men inte aggressiv. A-familjen blir elegantare. Balanserad och mer integrerade ljus. Q-familjen får naturligtvis större och kraftfullare ljus monterade högre upp.
Men tillbaka till likheten. När kan vi vänta oss att Audi tar ett större designsteg? Det var ett tag sen sist.
Vi tog ett steg framåt med nya A7. En sak är klar, vi ska i alla fall inte göra en revolution utan konstant evolution. Med så många modeller kan vi inte helt plötsligt ge en designchock.
Med andra ord, det kommer alltså inte bli en "Chris Bangle" hos Audi?
Nej! Våra kunder vill inte det.
Kommer designen hos Quattro Concept att leva vidare i kommande Audi sportbilar en eller blir det bara ett unikt homage-koncept av urquattron?
Allt det vi visar upp blickar mot framtiden. Vi visar vad som kan överföras till nästa generation av TT och R8.
Du har i princip arbetat hos Audi sedan 1990, vilken bil har utgjort den största utmaningen?
Att designa en ny bil är alltid svårt, men nya A8 var relativt lätt. Det blev en snabb process och designen blev accepterad på en gång. R8 var betydligt svårare med på alla krav och teknik och funktion. Det är så mycket som måste vara rätt med dessa krafter – aerodynamik, säker, kylning av V10-motorn. Det är mycket mer extra jobb. Interiören med A8 var också en utmaning med all utrustning som ska in. En A1 och A3 är i stället relativt simpla bilar.
Då måste det vara en ovanlig utmaning att designa bilar för framtidens e-mobilitet och hybridteknik?
Det har förändrat vårt arbetssätt. Absolut. Vi är tyskar och vi vill att formen är en följd av funktionen. Vi måste visa att elbilen är något annat. Vi jobbar fortfarande på att få till vår form med E-tronkoncept. Vi är snart med "ikonen" för en hur en Audi el-bil ska vara. Vi får prata mer nästa år när vi kommit längre och vet hur.
Så vi ses i Frankfurt nästa höst?
Ja, eller så kan vi kanske prata om det på Genèvesalongen redan i vår…