Hoppa till innehåll

GM-chefen: ”Vi ska ge Opel rätt verktyg”

Styrelseordföranden för GM Europe, Steve Girsky, har haft en låg profil i media. Opels problem är stora och förvärras av eurokrisen i Europa. Men GM tänker inte överge Opel: ”Vi ska stödja detta företag och varumärket, och vi kommer att ge Opel de verktyg som hjälper dem att lyckas,” sa Steve Girsky i sin första intervju.

GM-chefen: ”Vi ska ge Opel rätt verktyg”
Opel kan inte enbart bromsa sig ur situationen utan måste också satsa på nya, attraktiva modeller som exempelvis nya cabriolet Cascada. Illustration: Schulte Design.

Är Opel på väg mot sin undergång? En del branschanalytiker tror så och hävdar att General Motors bara har en utväg för att bli kvitt de ständiga förlusterna: att lägga ner Opel.

Som ni nog minns började General Motors tröttna rejält på Opels prestationer förra hösten då finansåret 2011 – som hade börjat så positivt – ändå slutade med en brakförlust under fjärde kvartalet och en sammanlagd förlust för GM Europe på 5,3 miljarder kronor.

GM bestämde sig (ännu en gång) för att byta ut ledningen och tillsatte förra hösten Karl-Friedrich Stracke som ny Opelchef och tillika chef över GM Europe. Amerikanen och finansmannen Steve Girsky fick uppdraget som styrelseordförande för Adam Opel AG, han tog dessutom med sig ytterligare två amerikaner till styrelsen.

GM-chefen: ”Vi ska ge Opel rätt verktyg”
Karl-Friedrich Stracke fick inte jobba många månader förrän han fick sparken som Opel-chef.

Karl-Friedrich Stracke lyckades dock inte presentera en tillräckligt bra besparingsplan för GM Europe inför GM:s styrelseordförande Dan Akerson – som i början av juli sparkade Stracke på stående fot.

Bara några dagar senare meddelade GM att Thomas Sedran, styrelsemedlem i Opel AG sedan några månader, utsetts till tillförordnad chef efter Stracke. Parallellt med turbulensen i ledningen tilltog eurokrisen i Europa och Opels försäljning sjönk kraftigt under första halvåret, liksom det gjorde för Fiat, Ford och Peugeot/Citroën.

Förlusten för GM Europe under första halvåret blev 600 miljoner dollar, strax över fyra miljarder kronor. Under samma period var Opel även tvunget att skriva ner sina tillgångar med lika mycket.

GM-chefen: ”Vi ska ge Opel rätt verktyg”
Thomas Sedran fick jobbet som tillförordnad chef för Opel. Skrivbordet i Rüsselsheim verkar ha en katapultstol.

Inget pekar mot att Opel lyckas bättre under återstoden av året och den uppenbara frågan är förstås hur blodflödet ska stoppas. Ledningen för Opel har inte sagt mycket om detta, väl medvetna om hur infekterad frågan är i Tyskland och att varje ord måste vägas på guldvåg för att inte få fackförbund och politiker att explodera.

Men nu har styrelseordförande Steve Girsky, med ett långt förflutet inom finansföretagen på Wall Street, gett en intervju till Bloomberg News. Steve Girsky säger att GM står bakom Opel:

”Vi ska stödja detta företag och varumärket, och vi kommer att ge Opel de verktyg som hjälper dem att lyckas,” sa Steve Girsky till Bloomberg News men underströk också att förändring måste till: ”Vi kan inte ha ett tankesätt där det är okej att förlora en miljard dollar om året. Det måste vi ändra på”.

Enligt Bloomberg News har Opel gått med konstant underskott sedan 1999 och har nu en ackumulerad förlust på 16,8 miljarder dollar – alltså 116 miljarder kronor. Steve Girsky spenderar tre veckor varje månad i Tyskland och försöker få ordning på pengaflödet. Men det handlar inte enbart om att bromsa, Opel måste också accelerera sig ur problemen och ska introducera 23 nya eller uppdaterade modeller fram till 2016.

GM-chefen: ”Vi ska ge Opel rätt verktyg”
Steve Girsky är viceordförande för GM och den i styrelsen som har ansvaret för GM Europe. Ska han lyckas vända Opel?

”Opels varumärke är svagt på hemmamarknaden och måste stödjas, vilket vi ska göra,” sa Steve Girsky. ”Produktionskapaciteten är underutnyttjad och vi måste vidta åtgärder för att ändra det. Organisationen av produktutvecklingen är bra men det gäller att fortsätta göra förbättringar och lansera billigare modeller för kunderna.”

”Vi har inte alla svaren än,” sa Girsky, ”men vi har fått ett mycket bättre grepp om situationen. Vi måste få ett kostnadsläge som gör att företaget når break even på en lägre nivå, precis som vi gjorde i USA. Opel måste arbeta sig ut ur det jobbiga läget.”

Mycket står på spel och det handlar inte enbart om ekonomi och arbetstillfällen. För Steve Girsky och hans personliga trovärdighet gäller det att få Opel på fötter igen, då han var en av de som hösten 2009 röstade för att GM inte skulle sälja Opel. Den ståndpunkten måste nu försvaras och det finns bara ett sätt – att få Opel lönsamt igen.

GM-chefen: ”Vi ska ge Opel rätt verktyg”
Dan Akerson är styrelseordförande och vd (CEO) för General Motors. Hans viktigaste jobb är att få upp GM:s aktiekurs så att amerikanska regeringen kan få tillbaka sina utlånade pengar. Men det går inte så länge som Opel ständigt orsakar nya förluster.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.