Frankfurt och Paris turas om att bjuda in till bilsalong på hösten, och den här gången är det alltså den franska huvudstaden som gäller. Biltillverkarna använder Paris Auto Show för att visa upp flera viktiga nyheter.

Audi TT kommer som roadster
Det är förstås ingen högoddsare att Audi ska lansera en öppen version av sportcoupén TT, och enligt tyska auto motor und sport dyker den upp nu i höst på bilsalongen i Paris.
Precis som tidigare väljer Audi att döpa modellen till TT Roadster. Den blir drygt 50 kilo lättare än den gamla modellen och får också de nya Matrix LED-strålkastarna som tillval. Även digitala instrument med en 12,3-tumsskärm finns på tillvalslistan.
Två motoralternativ lär bli aktuella för TT Roadster: bensindrivna 2,0 TFSI med 230 hästkrafter samt dieselalternativet 2,0 TDI med 184 hästar. Senare kommer också TTS Roadster med 310 hästkrafter.


Små förändringar för Audi A6
Audi har mer att bjuda på, i form av en ansiktslyft A6. Det är alltså halvtid för utmanaren till BMW 5-serie och Mercedes E-klass. Som vanligt hos Audi blir dock designskillnaderna inte särskilt stora jämfört med dagens modell.
Även här lockar Audi med Matrix LED-strålkastare som tillval. De individuella LED-lamporna kan stängas av helt oberoende av varandra för att skapa en ljusbild som lyser upp så mycket som möjligt av vägen utan att blända mötande förare.
Fronten behåller den stora single frame-grillen men ribborna går nu på tvären, som i A3 E-tron. Den ansiktslyfta A6:an får också nya bakljus och bredare avgasutblås.
En intressant nyhet, särskilt för tjänstebilister, är att A6 också kan dyka upp som laddhybrid där en bensinmotor kompletteras med en elmotor.
Läs också: Audi storsatsar med elva nya modeller

2-serien behåller tygtaket
För dig som vill åka BMW 2-serie med taket nedfällt kommer snart lösningen. 2-serie Cabriolet behåller tygtaket från föregångaren, som ju hette 1-serie Cabriolet. De goda nyheterna är att även toppmodellen M235i dyker upp i cabrioletutförande. Perfekt när 4-serien känns för stor!

Familjefavoriten förnyas
Är du precis på väg att lägga en beställning på Mercedes B-klass kan det vara läge att avvakta. Å andra sidan lär inte förändringarna bli särskilt stora när Mercedes nu ansiktslyfter den smarta familjefraktaren.
Fronten får nya strålkastare, annorlunda grill och nya luftintag. Även baktill syns nya strålkastare men motorerna lämnas i princip orörda. Den helt eldrivna Mercedes B-klass Electric Drive dröjer till tidigt 2015.

Mercedes C 63 AMG får helt ny motor
Det kommer mer från Mercedes, nämligen en helt ny C 63 AMG, och här blir förändringarna stora. Den härliga V8-motorn från föregångaren åker ut och ersätts med en helt ny 4,0-liters V8 med dubbla turbo.
Motorn kommer senare dyka upp i nästan alla AMG-modeller, inklusive nya AMG GT. Motorn kallas M178 på internspråk. I Mercedes-AMG GT ger motorn 496 hästkrafter och 650 Nm och det återstår att se om siffrorna blir desamma för C 63 AMG. Eventuellt kan också fyrhjulsdrift bli tillval på nya C 63 AMG.
Läs också: Mercedes lanserar ny V8-motor med dubbla turbo i AMG GT
Läs också: Nästa Mercedes C 63 AMG får turbomotor

Lättare Mazda MX-5
Vad döljer sig här under? Jo, en helt ny generation Mazda MX-5! Det klassiska sportbilsreceptet med bakhjulsdrift och manuell låda tänker inte Mazda ändra på, men det ryktas om att MX-5 ska få turbomotor.
Hur det blir med den saken vet vi inte förrän senare i september när Mazda visar upp MX-5 officiellt. Klart är dock att nästa MX-5 blir lättare än dagens modell – kanske vågar vi hoppas att tjänstevikten hamnar på ungefär samma nivå som första generationen MX-5? Den vägde 940 kilo när den premiärvisades 1989.


Mini Cabrio behåller tygtaket
Konstigt nog väljer också Mini, precis som BMW, Mazda och Audi, att visa upp en cabriolet på Parissalongen. Det betyder att försäljningen drar igång under den period när ingen utom de allra mest inbitna cabrioletälskarna vågar fälla ned taket.
Men trots det lär nya Mini Cabrio bli en rolig krabat. Tredje generationen Mini Cabrio får tygtak precis som föregångarna och förmodligen lägger det sig också utanpå karossen – det ska ge de rätta retrokänslorna.
Nya Mini har vi ju redan sett i tre- och femdörrarsutförande. Exakt vilka motorer som dyker upp i Mini Cabrio är inte klart, men förmodligen kan vi förvänta oss två motoralternativ vid lanseringen: bensindrivna Cooper med 136 hästar och Cooper S med 190 hästar. Senare ansluter också en trimmad John Cooper Works-version.
Fortsätt till nästa sida med bland annat Porsche Cayenne och Volvo XC90

Opel Corsa blir en större Adam
Opel Corsa är en av Europas mest sålda bilar och därför är den nya generationen så viktig. Den hämtar tydlig inspiration från minstingen i modellprogrammet, Adam. Därmed kan köparna göra sin nya Corsa mer personlig med roliga färgval.
Designen bjuder inte på några större överraskningar, men interiören är helt ny och ska enligt Opel bjuda på bättre kvalitetskänsla. Även infotainmentsystemet är nytt för Corsa och kan kopplas ihop på ett smart sätt med både iOS- och Androidmobiler.
Opel lovar att Corsa blir bekvämare än Volkswagen Polo och roligare Ford Fiesta. Nya Corsa får också en ny trecylindrig motor med turbo på antingen 90 eller 115 hästar.
Läs mer om Opel Corsa – stort bildgalleri

Peugeot 308 GTI utmanar med mindre motor
Volkswagen Golf GTI får en ny utmanare nästa år i form av Peugeot 308 GTI, men till skillnad från den tyska konkurrenten väljer Peugeot att använda en betydligt mindre motor.
Golf GTI har en turboladdad 2,0-litersmotor medan 308 GTI får en 1,6-litersmotor – även den med turbo. Exakt hur stark den blir är inte känt ännu men i Peugeot RCZ R ger motorn så mycket som 270 hästkrafter.
Peugeot 308 GTI får manuell låda och framhjulsdrift, samt förstås de klassiska GTI-detaljerna med större avgasutblås, nya fälgar, kjolpaket och sportfjädring.
Se spionbilder på Peugeot 308 GTI

Peugeot 508 får ett lyft
Peugeot passar också på att ansiktslyfta 508 med ny front, nya LED-strålkastare och bredare grill. På insidan är det färre knappar som gäller – de ersätts av en 7-tums pekskärm.
Under motorhuven noterar vi två nya dieselalternativ: 2,0 Blue HDI med antingen 150 eller 180 hästkrafter. De första bilarna kommer till Sverige i oktober eller november.
Läs mer om Peugeot 508 facelift

Cayenne med ny design och ny teknik
Parissalongen blir också startskottet för ansiktslyfta Porsche Cayenne. Även om förändringarna på ytan blir små – nya luftintag i fronten och bakparti inspirerat av Macan – blir uppdateringarna under skalet desto fler.
Det mesta handlar om att sänka förbrukningen. Därför får Cayenne ett seglingsläge som sparar bränsle när föraren håller jämn fart och V8-motorn i Cayenne S byts ut mot en V6-motor med turbo.
Porsche Cayenne får också ta del av samma hybriddrivlina som Panamera S E-Hybrid. Det är en laddhybrid med totalt 416 hästkrafter som kan köras på eldrift i 3,5 mil på en laddning.
Läs mer om Porsche Cayenne facelift (+bildgalleri)

Smygvisar nya Espace
Renault var tidigt ute med en smart familjebuss. Espace lanserades redan 1984 och nu är det dags för en ny generation, 30 år senare.
På Parissalongen ska Renault visa upp en bil som går under namnet X-Space, men om det är en konceptbil eller en produktionsfärdig familjebuss är fortfarande oklart. Här ovan kan du se en illustration som visar ungefär hur den skulle kunna se ut.
Renault X-Space blir sjusitsig men frågan är vad passagerarna längst bak tycker om den underliga sidolinjen? Hur som helst ser konceptbilen riktigt läcker ut – lägre än gamla Espace, men samtidigt med högre markfrigång för att ge en lätt suv-känsla.

Minstingen i ny kostym
En av salongens minsta nyheter blir också en av de största. Smart visar upp två helt nya modeller: Fortwo och Forfour. Båda blir bakhjulsdrivna och får en turbomotor monterad baktill. Siktet är inställt på Volkswagen Up och de båda Smartmodellerna lär sälja bra, åtminstone på kontinenten.
Nya Fortwo mäter 2,69 meter på längden medan Forfour är 3,49 meter lång. Det finns 50 olika färgkombinationer och den robotiserade automatlådan är nu ersatt av en dubbelkopplingslåda (eller en manuell låda som standard).
Läs också: Smart Fortwo och Forfour – alla fakta och bilder

Tjänstebilsfavoriten i ny upplaga
Det är också dags för en ny generation Passat. Den kommer som både sedan och kombi, och med flera motoralternativ, redan vid lanseringen. Mest intressant är kanske den nya toppmodellen Passat GTS med en 2,0-liters dubbelturbodiesel med 240 hästar och 500 Nm. En laddhybrid ansluter senare.
”Laddhybriden verkar väldigt bra, en dröm för tjänstebilisten, åtminstone på papperet. Så V70 ska definitivt känna sig hotad”, sade Erik Söderholm när han provsatt nya Passat.
Officiell: Nya Volkswagen Passat är lättare och lyxigare
Bildalbum: Titta närmare på alla detaljer
Här är de svenska priserna, specifikationerna och motorerna
Volkswagen Passat – 10 saker du inte visste om nya modellen

Volvo slår till med ny XC90
Vi har också en helt ny Volvo att se fram emot, för första gången på länge. XC90 blir sjusitsig precis som föregångaren men i övrigt är det mesta helt nyutvecklat.
Vi har redan skrivit spaltmeter om nya XC90, men hittills har vi bara fått se interiörbilder samt en enda bild på exteriören, i form av en T-formad LED-strålkastare – ”Tors hammare” på Volvospråk.
Däremot vet vi redan nu att Volvo XC90 får ett nytt motoralternativ, T8, med både bensinmotor och elmotor på totalt 400 hästkrafter. Dessutom kommer ett helt nytt infotainmentsystem med pekskärm.
Volvo XC90 visas alltså upp på Parissalongen men försäljningsstarten dröjer till tidigt 2015. Därmed missar den också chansen att ställa upp i Årets Bil, eftersom reglerna säger att bilen måste finnas ute till försäljning 2014.
Fler detaljer om XC90 – och första bilden på nya ansiktet
Spionbilder: Volvo XC90 fångad i Göteborg av ams-läsare
Spionbilder: Volvo XC90 testas med mindre kamouflage