
Den nya modellen får heta MLC och blir en direkt konkurrent till BMW X6. Den har sålt betydligt bättre än vad BMW hoppats på – mellan 40.000 och 60.000 exemplar årligen – och Mercedes vill förstås slåss i samma klass. Audi planerar dessutom en Q6 och Porsche Macan har varit på tapeten länge.
Köparna kräver inte att bilen är sjusitsig utan prioriterar istället en snygg och slank taklinje med inspiration från coupémodellerna. Utrymmena i baksätet och framför allt bagageutrymmet blir sämre. Helt hopplös blir dock inte MLC: lasthöjden blir låg och i bagaget finns gott om smarta och flexibla lastlösningar.
Många ams-läsare har varit tveksamma till designen på Mercedes M-klass – men coupémodellen MLC lär falla fler i smaken. Strålkastarna känns till viss del igen från A-klassen. Bilen på vår illustration har en hasplåt fram, som lär ingå i ett så kallat offroadpaket, men någon terrängbil är det förstås inte tal om. Då är ML, GL eller G-klass betydligt bättre.

Inredningen hämtas både från E-klassen och A-klassen med runda ventilationsutblås och ett nydesignat Comand-system. Luftfjädring (Airmatic) och adaptiva stötdämpare blir standardutrustning.
Tekniskt blir skillnaderna få jämfört med M-klass, men MLC blir ändå något sportigare tack vare en spänstigare chassisättning. Även motorerna blir sportigare – MLC 350 får enligt brittiska Car Magazine en helt ny och dubbelturboladdad V6:a på 340 hästar. MLC 500 får Mercedes 5,5-liters V8, även den med dubbla turbo, på 550 hästar. Dieselköparna får bara en motor att välja på: en 3,0-liters V6:a på 265 hästar, men Mercedes planerar också en laddhybrid.
Mercedes lanserar nya MLC i mars 2014. Den ska produceras i koncernens fabrik i Alabama. De första kunderna får sina bilar sommaren 2014, ungefär samtidigt som Mercedes också premiärvisar en ansiktslyft version av ML. Prispåslaget för en Mercedes MLC jämfört med ML blir omkring 40.000 kronor vilket innebär ett instegspris på runt 600.000 kronor.