När en farlig situation dyker upp – ska man då gasa eller bromsa? Land Rover valde att gasa när man lämnade Ford 2008 och köptes upp av Tata Motors. På Detroitsalongen 2008 visades LRX Concept upp och den konceptbilen blev sedan seriemodellen Range Rover Evoque.
Range Rover Evoque blev en världssuccé och fabriken i Halewood går för fulla tre skift för att hinna med. Med den framgången kunde ingenjörerna fortsätta med utvecklingen av de nya generationerna Range Rover och Range Rover Sport – som även de produceras i max tempo. Tillsammans med koncernbrodern Jaguar blev 2013 ett rekordår för ”JLR” då man för första gången producerade över 400.000 bilar.
Men ingenjörerna sitter inte bara på puben och firar framgångarna. Det är fortfarande fullt tempo som gäller och det kommer en hel grupp av nya suvmodeller som ska komplettera nuvarande utbud hos Land Rover, dessutom ska även Jaguar få en egen suvmodell.
Land Rover Discovery Concept är en försmak på nästa Disco-generation men konceptbilen visar också det designspråk som ska gälla. Som vi ser blir nya Discovery lite mer förfinad, lyxigare och tar därmed ett kliv mot Range Rover och Range Rover Sport.
Men nästa generation Land Rover Discovery ska även byggas i en tuffare, mera offroadinriktad version som ska passa de kunder som verkligen behöver en terrängduglig bil.
Nya Land Rover Discovery blir dock inte först ut, innan dess ska Freelander få sitt generationsskifte och den bilen sägs ha många designdrag från konceptbilen vi ser på de här bilderna. Namnet Freelander överges och nya bilen får istället namnet ”Land Rover Discovery Sport”. Den nya Discovery Sport lanseras först som femsitsig men kommer också i ett sjusitsigt utförande.
Designspråket från konceptbilen ska också nyttjas på en helt ny modell som ska passa in mellan Range Rover Sport och Range Rover Evoque.
Tekniskt bygger nästa generation Land Rover Discovery på samma bygglåda som är grunden till Range Rover och Range Rover Sport. Det innebär chassi/kaross i aluminium och därmed väsentligt lägre vikt för nya Land Rover Discovery, jämfört med nuvarande Discovery 4.
Om ”självmordsdörrarna” bak och frånvaron av en B-stolpe följer med till serieproduktionen av Land Rover Discovery återstår att se. Men vi kan förvänta oss samma fiffiga system av stolar som går att skjuta och fälla ner som på konceptbilen. Den genomskinliga motorhuven finns med som en teknisk finess på nya Land Rover Discovery.
Modern multimediateknik med pekskärmar och anslutning till smartphone ingår förstås också och konceptbilen kan ”fjärrstyras” med hjälp av en trådlös fjärrkontroll, eller via en app i mobilen.
Andra finesser som visas upp på konceptbilen är laserljus som används för att skanna av omgivningen och varna för farligheter. Laserljus används också för att bedöma vattendjup vid terrängkörning. Som nog gissar är all teknik tydliga tecken mot att Land Rover är på väg att bygga autonoma, självkörande fordon.