Hoppa till innehåll

Nästan nere för räkning – nu lönsammast

Att nya Range Rover skulle sälja bra förstod vi, men i stort samtliga modeller hos koncernbröderna Jaguar och Land Rover har ökat sin försäljning. Om allt går väl kan 2013 gå till historien som det år man sålde över 400.000 bilar.

Nästan nere för räkning - nu lönsammast
Range Rover Evoque är en succé och under våren 2012 gick man över till treskift i Halewood-fabriken – vilket skapade 1.000 nya jobb. Land Rover har trevliga problem, man hinner helt enkelt inte bygga bilar i den takt de säljs. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

I början på 2008 sålde Ford Motor Company Jaguar och Land Rover till indiska Tata Motors. Föråldrade modeller var ingen succé och senare på året slog bankkrisen till. Läget var bekymmersamt för ”JLR”, det vill säga Jaguar och Land Rover.

Men britterna har bitit ihop och produktutvecklat på bred front. Att man hade goda idéer att förvalta visade sig redan i januari 2008 då Land Rover LRX Concept hade premiär på Detroitsalongen. Den fräcka designen fick följa med nästan oförändrat till seriemodellen Range Rover Evoque, som började byggas sommaren 2011.

Range Rover Evoque har blivit en försäljningssuccé och under våren 2012 gick man över till treskift i Halewood-fabriken för att kunna möta efterfrågan. Nya generationen Range Rover och Range Rover Sport har också mötts av ett stort köpsug och även här går produktionen på absolut max i Solihull-fabriken.

Jaguar har breddat sitt sortiment och nyligen införda F-Type Roadster säljs i en takt av 1.000 bilar per månad. Samtliga Jaguarmodeller säljer bra, med undantag av den något föråldrade XK-serien.

Under tremånadersperioden juli–september ökade Jaguar sin försäljning med 42 procent. Under samma period ökade Land Rover sin försäljning med 18 procent. Det mesta pekar nu mot att Jaguar och Land Rover, JLR, passerar 400.000 sålda bilar för helåret 2013.

Eftersom både Jaguar och Land Rover säljer relativt dyra bilmodeller med en hög grad av extrautrustning ger det bra klirr i kassan. Under juli–september redovisar JLR en vinst på 668 miljoner pund (7,5 miljarder kronor), vilket är nästan 18 procent av omsättningen. Därmed är JLR den mest vinstgivande biltillverkaren i världen just nu.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.