Hoppa till innehåll

Avslöjad: Nya Range Rover utan kamouflage

Fjärde generationen Range Rover är snart redo att visas upp för allmänheten. Men någon har redan sett nya Range Rover och bilden dansar nu runt på internet. Aluminium och lättviktsteknik har skalat av över 400 kilo och hybridteknik ska få ner CO2-utsläppet under 150 g/km.

Avslöjad: Nya Range Rover utan kamouflage
Den här bilden vet vi inte så mycket om, mer än att den dök upp hos www.motorauthority.com och sedan togs ner. Kanske från en intern visning?

Utvecklingsarbetet av fjärde generationen Range Rover, med det interna namnet ”L405”, närmar sig sitt slut och vi har det senaste året sett massor av spionbilder. Men uppenbarligen har nya Range Rover också visats upp för speciellt utvalda (handlare?) och en bild på den helt okamouflerade bilen dansar nu runt på nätet.

Bilden publicerades ursprungligen hos våra gamla kollegor på MotorAuthority.com men togs ner under natten. Bilden finns dock kvar hos olika sajter och för att bespara er en sökning så har vi lagt in bilden även här. Vi kan förstås inte garantera fotots äkthet men den är oerhört lik de illustrationer som våra engelska kamrater på Autocar.co.uk lagt ut på sin sajt – därför drar vi slutsatsen att det faktiskt är den nya Range Rover.

Nya Range Rover har dragit nytta av kunskaperna hos Jaguars ingenjörer och byggt ett chassi i aluminium. De uppgifter som cirkulerat i brittisk press nämner en viktbesparing på över 400 kilo (!) vilket i så fall pressar ner Range Rover till en tjänstevikt runt 2,2 ton. Med storsäljande V6-diesel gissar de flesta att nya Range Rover kan komma ner under 200 g/km i koldioxidutsläpp.

Avslöjad: Nya Range Rover utan kamouflage
Nuvarande generationen Range Rover är en riktig långkörare och debuterade redan 2002, utvecklad av BMW (som ägde Rover). I mitten på 60-talet återupptog Rover idén att kombinera lyxbil och terrängduglighet. En prototyp till första Range Rovern togs fram 1967 och när den var redo att visas upp 1970 blev mottagandet översvallande. Resten är historia, som det brukar heta.

Ytterligare bränslebesparingar kan uppnås med hybridteknik från ZF ihop med deras åttastegade automatlåda och en bensin-V6 (siktet är inställt på Kalifornien och deras kommande hybridlagar). Liknande teknik används i Audi A8 Hybrid och där har man fått ner CO2-utsläppet till 148 g/km, sannolikt siktar även Range Rover på att komma under den psykologiskt viktiga 150-gränsen. V6-motorn blir sannolikt en variant av den nedskalade V8-motorn som även ska användas i Jaguar F-Type. För de marknader där bensinen är billig finns förstås alternativ i form av den kompressormatade V8-motorn.

Måttmässigt blir nya Range Rover sig lik, i stora drag. Men jämfört med föregångaren har framför allt benutrymmet bak blivit bättre genom ett utökat axelavstånd och mindre överhäng bak. Även bagageutrymmet sägs ha vuxit men något sjusitsigt alternativ har inte nämnts.

Den lyxiga inredningen är en av Range Rovers paradgrenar och där har man inte sparat på krutet. Hela instrumenttavlan består av en bildskärm och uppe på mittkonsolen sitter en iPad-liknande pekskärm. Prisbilden för Range Rover lär inte förändras allt för mycket och det innebär att ”instegsmodellerna” börjar någonstans under miljonstrecket (i kronor).

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.