
I höst är det dags att presentera den åttonde generationen av Volkswagen Passat, vilket med all säkerhet sker på Parissalongen i september. Produktionen startar strax därefter. Den här gången blir det ett riktigt generationsskift, eftersom nya VW Passat baserar på koncernens smarta bygglåda MQB.
MQB-plattformen är flexibel, vilket gör att den passar även för nya Passat (något som Skoda Octavia redan visat). Som vi sett tidigare från spionbilderna av VW Passat blir den nya modellen framför allt bredare och något lite längre än dagens modell.
Överhängen på B8-generationen (internnamnet på nya Passat) blir kortare och axelavståndet växer med cirka en decimeter. Det innebär klart bättre innerutrymmen, framför allt i baksätet – som dessutom blir skjutbart.

Men trots att nya Passat blir något större än dagens modell blir den också lättare, tack vare MQB-plattformen. Viktskillnaden för nya Golf jämfört med den tidigare modellen blev omkring 100 kilo och någonstans däromkring tror vi att B8-generationen hamnar också.
Arkitekturen från MQB-lådans byggdelar innebär att Passat kan göras mera teknikfylld och mångsidig. Vi kan därför anta – precis som Volkswagen redan visat med Golf VII – att nya Passat får i princip alla tänkbara drivlinor. Det innebär snåla bensinturbos, ännu snålare dieselmaskiner i flera versioner, bifuel-motorer för bensin och biogas samt en laddhybrid – med teknik lånad från Golf GTE och Audi A3 Sportback e-tron.
Någon Passat som renodlad elbil har vi inte hört talas om men om Volkswagen blir klara med sina bränsleceller i tid kan det komma en vätgasbil i slutet av livscykeln.

Nya Passat blir alltså en rymligare modell och under insynsskyddet kan vi räkna med en bagagevolym på cirka 650 liter. Med baksätet nedfällt kan det komma att rymmas 1.800 liter i Variant-modellen. Kvalitetskänslan ska höjas och inredningen ska bli lyxigare och med bättre material.
Som vi sett på spionbilderna får nya Passat en layout på instrumenteringen som påminner om Golf 7 och Audi A3. Högt placerat på mittkonsollen hamnar en pekskärm som kan rationalisera bort en hel del knappar och rattar.
En annan fördel med MQB-plattformen är att Volkswagen får större frihet att bygga Passat i flera fabriker. Det krävs modifieringar och tillbyggnad men en fabrik som till exempel redan bygger Golf 7 kan också bygga nya Passat. En inte allt för långsökt gissning är att VW ska bygga Passat i Puebla, Mexico, där man nyss började bygga Golf 7.
