Hoppa till innehåll

Opel vill lägga ner Bochum – men när?

En, två eller kanske fler av General Motors fabriker i Europa är övertaliga. Mediauppgifter gör gällande att GM redan bestämt sig för att lägga ner Opel-fabriken i Bochum, Tyskland, men fackförbunden stretar emot.

Opel vill lägga ner Bochum – men när?
Är Opel-fabriken i Bochum dödsdömd? Mediauppgifter i Tyskland, som sipprade ut under onsdagen, pekar mot att GM redan beslutat sig. Nu handlar det om ”när”, inte ”om”.

Tisdagens styrelsemöte hos General Motors i Detroit gav inte – som många bedömare förutspått – några nya besked om förväntade fabriksnedläggningar i Europa. GM dras med en överkapacitet på minst en – kanske två – fabriker och något radikalt måste ske för att förbättra lönsamheten hos Opel.

Under onsdagen började det cirkulera uppgifter i Tyskland om att GM och fackförbundet IG Metall redan är inne i konkreta förhandlingar kring en nedläggning av Opel-fabriken i Bochum. GM uppges ha bestämt sig för att lägga ner Bochum efter att nuvarande Zafira producerats färdigt (och kanske en ersättare till Opel Zafira byggs av PSA i Frankrike).

För fackförbundet IG Metall handlar det nu om att förhala beslutet och om möjligt förlänga produktionen till 2016 (ett år längre än planerat).

Fabriken i Bochum startade 1962 och hade sin höjdpunkt under slutet av 70-talet då över 20.000 personer var anställda. Idag jobbar strax över 3.000 bilmontörer i Bochum. Totalt har Opel nästan 21.000 anställda i Tyskland och över 40.000 i Europa (GM Europe).

För GM är Opel ett ”sorgebarn” som varit oförmöget att redovisa någon vinst på över tio år. Inte ens 2011, som för många blev ett vinstgivande år, gav något överskott för GM Europe.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.