Den amerikanska myndigheten Department of Commerce har beslutat att inte ge Polestar tillstånd att fortsätta sälja sina bilar på den amerikanska marknaden. Beslutet innebär i praktiken ett säljförbud som träder i kraft i samband med årsmodell 2027.
Polestar tillåts dock sälja av sitt befintliga lager av modellerna Polestar 3 och Polestar 4.
Bakgrunden till stoppet är de så kallade ”Connected Vehicle”-reglerna, som trädde i kraft under början av 2025. Regelverket förbjuder import och försäljning av uppkopplade fordon med hård- eller mjukvara som har kopplingar till Kina eller Ryssland.
Eftersom Polestar har sitt huvudkontor i Sverige men majoritetsägs av den kinesiska fordonskoncernen Geely, omfattas märket av de hårda restriktionerna.
Läs också: Polestar uppdaterar – vässad kördynamik och laddning
Tillverkas utanför Kina men stoppas ändå
Det hårda beslutet slår mot Polestars globala strategi, särskilt då tillverkningen redan flyttats för att undvika amerikanska tullar. Polestar 3 tillverkas i Ridgeville i South Carolina, och Polestar 4 byggs i Sydkorea.
Trots att produktionen sker utanför Kina anses bilarnas tekniska bas falla under det amerikanska handelsdepartementets definition av kinesisk uppkopplad teknik.
Systerföretaget Volvo Cars, som också har Geely som majoritetsägare, befann sig nyligen i en liknande situation. Volvo lyckades dock få ett godkännande av den amerikanska administrationen förra månaden för att fortsätta sin försäljning i USA.
Läs också: Polestar 4: Lyckas vi trotsa ESC:n på isen?
Befintliga kunder lämnas inte i sticket
Polestar tonar ner dramatiken kring beslutet och betonar att fokus nu flyttas helt till den europeiska och asiatiska marknaden. Under första kvartalet 2026 skedde hela 94 procent av varumärkets globala försäljning utanför USA.
För de amerikanska kunder som redan äger eller leasar en bil förändras inget i praktiken. Polestar bekräftar att servicenätverket kommer att hållas öppet och att alla garantier fortsätter att gälla fullt ut enligt gällande villkor.