För att nå försäljningsmålet 150.000 bilar kan nya Porsche-chefen Matthias Müller tänka sig fem, sex och kanske även sju modellserier. En nya suv (Cajun), en liten mittmotorbil, en ny ”928” och kanske även något mellan 911 och 918 står på önskelistan.
Brittiska tidningen Auto Express tror sig veta hur den nya ”928:an” ser ut och hoppas att den kommer redan 2012 – vilket våra tyska kollegor tror kan dröja till 2014. Se mer illustrationer hos Auto Express genom att klicka på bilden.
Innan lågkonjunkturen slog till för ett par år sedan satte Porsche ett försäljningsrekord på 99.000 bilar under räkenskapsåret 2007/2008. Nu är Porsche sakta på väg uppåt igen och för perioden juli 2009 till juli 2010 rullade man ut 81.500 bilar ur fabriksportarna, inte minst tack vare ett bra tillskott från nya modellserien Panamera (22.000 bilar första året). En liten missräkning var 911:an, som inte hittat tillbaka till gamla formkurvan och "bara" sålde 19.700 bilar.
Men i sin nya position som ett varumärke bland många andra i VW Group räcker det inte med en upphämtning. Koncernchefen Martin Winterkorn vill att Porsche säljer 150.000 bilar per år och dessutom fortsätter att förbättra sin lönsamhet.
Matthias Müller bekräftar Cajun och att man tittar på en ny ”instegsmodell” baserad på VW-teknik. Man han utesluter heller inte en ny modell mellan 911 och 918.
Våra tyska kollegor på auto motor und sport har lagt pussel med den information man har och gjort en femårsplan där Porsche lanserar ett flertal nya och uppdaterade modeller. I en intervju med nytillsatta Porche-chefen Matthias Müller har man dessutom fått en fördjupad kunskap om hur försäljningsmålet ska nås – inte oväntat med ännu fler modellserier.
Så här ser Porsches femårsplan ut, i grova drag:
2011. I november lanseras nya generationen 911. Den ska precis som nu byggas i en mängd utföranden men först ut är "vanliga" 911 och 911 S.
2012. I mars lanseras nya 911 i Cabriolet-utförande.
2012. Under sommaren lanseras nya generationen Boxster, som till viss del delar teknik med 911.
2013. Cayman följer Boxster och lanseras i ny, uppgraderad generation.
2013. Sent under året börjar de första, seriemässiga 918 Spyder levereras till kund. Bilen blir en modern, exklusiv (och den dyraste Porschen någonsin) efterträdare till föregångaren Carrera GT.
2014. Cajun är en mindre suvmodell som kompletterar Cayenne, baseras på Audi Q5 men lanseras först som tredörrars och får egna "Porschemässiga" drivlinor.
2014. En tvådörrars coupéversion av Panamera står redo, eventuellt tar den upp det gamla modellnamnet 928 eller så får även den ett namn som börjar på "C". Planerna på att bygga en Cabrioletversion av Panamera är skrinlagda, av tekniska skäl.
2015. Porsche lanserar en ny instegsmodell, en liten mittmotorvagn som baseras på VW-teknik och även ska dyka upp hos Audi.
2015. En ny, exklusiv mittmotormodell skulle kunna stå klar och placerar sig då över 911:an prismässigt och tar över efter att 918 Spyder producerats färdigt.
Av allt att döma hoppar Porsche på tåget och gör en egen version av VW:s Concept BlueSport, som visades i Detroit januari 2009. Den interna koden är ”PO374” och hos Volkswagen heter projektet ”VW374”, Audis namn är ”AU374”.
I spåkulan blir framtiden förstås allt mera grumlig ju längre bort man tittar. Det är känt att Matthias Müller reviderar all produktutveckling just nu och ska ha en ny plan redo för styrelsen i slutet på året. Det innebär sannolikt inget för de modeller som är inplanerade 2011-2013 men det är osäkert hur man beslutar om "928", en ny liten mittmotorbil (som baserar sig på VW-teknik) och den exklusiva mittmotorversionen som hamnar mellan 918 och 911. Eventuellt bygger man alla tre, eller kanske bara en eller två av dessa framtidsmodeller.
I intervjun med våra kollegor på auto motor und sport bekräftar Matthias Müller att "Cajun" är ett arbetsnamn för lillebror till Cayenne och att designen ska vara färdig mot slutet av året. Han ser också Porsche och utvecklingsavdelningen i Weissach som ett kompetenscentrum för sportbilsmodeller till hela VW Group.