Få bilmodeller har vidareutvecklats så mycket som Porsche 911. Ingenjörerna har tänjt ut alla mått, förstärkt och förstorat samt förbättrat så att dagens bil nästan inte har något gemensamt med den ursprungliga 911:an från 1964.
Fast det där var inte riktigt sant. En sak är fortfarande densamma: svansmotorn med sex cylindrar. Den gamla konstruktionen med en luftkyld boxermotor lyftes över från föregångaren Porsche 356, som i sin tur hade mycket tydliga släktdrag med Volkswagen Typ 1 – ”Skalbaggen”. Skillnaden mellan första 911 och 356 var antalet cylindrar, sex istället för fyra.
Den ursprungliga motorvolymen i 911:an var 2,0 liter men som alla vet har motorstorleken vuxit rejält genom åren. Största versionen av boxersexan är på 4,0 liter och någonstans där är nog ”taket”. Cylinderdiametern har vuxit till 102,7 millimeter och så stora kolvar har man sällan i moderna motorer. Slaglängden är svår att öka på en boxermotor för då ökar också bredden i ett utrymme som begränsas av hjulupphängning och bakhjul.
Men Porsches ingenjörer vill som alltid vidare, uppåt och det mest naturliga steget vore att lägga till två cylindrar. Att åttacylindriga boxermotorer testades kunde vi på auto motor & sport rapportera om redan 2012 (läs mer på länken). Motortypen är inte ny för Porsche, den användes i racemodellerna 907 och 908 på 60-talet (se filmen längst ner).
Några officiella besked fick vi dock inte men nu har det gått tre år och dåvarande chefen för VW Group Powertrain (motorer och transmissioner), Heinz-Jakob Neusser, bekräftar att man jobbade på åttacylindriga motorer till 911:an. Till våra kollegor på brittiska Autocar redogör Heinz-Jakob Neusser hur arbetet gick till:
”En boxeråtta måste bör vara kring 5,0 liter i motorvolym och det hade förmodligen blivit för stort. Vi var i ett förberedande läge men projektet fullföljdes aldrig.”
Vid nästa årsmodellskifte försvinner sugmotorerna på 911 Carrera och Carrera S till förmån för nya turbomotorer. Det har väckt en del farhågor hos 911-entusiasterna men Heinz-Jakob Neusser vill lugna dessa och berättar att framtidens boxersexor fortfarande kommer att vara högvarviga:
”Att gå över till turboladdning är inget problem, det ger oss istället större frihet,” berättar Heinz-Jakob Neusser.
En boxeråtta på 5,0 liter låter onekligen spännande och kanske visar Porsche upp dessa prototyper någon gång i framtiden. Förra året visade till exempel Porsche upp sin ”965”, en planerad toppmodell från 1984 med V8-motor som aldrig blev av (se länken nedan). Kraven på lägre CO2-utsläpp innebär istället lägre motorvolymer och turbomatning i 911:an, för Porsche liksom för så många andra biltillverkare.
Missa inte denna läsning:
Video: Porsche 965 från 1984 med Audi V8-motor