Lamborghini har redan visat upp nya Huracan och snart är det dags för koncernsyskonet Audi att också lansera andra generationen R8, som bygger på samma teknik. Jämfört med Huracan blir dock R8 något bredare och längre, vilket ger bättre fjädringskomfort och innerutrymmen.
Som vi kan se på bilderna tar Audi inga större steg designmässigt med nya R8. Audi hämtar en del designdetaljer från lillebror TT. Även på insidan märks arvet från nya TT: instrumenten är helt digitala, och framför föraren finns en 12,3-tumsskärm.
Baktill får Audi R8 rektangulära avgasutblås och en stor diffusor. Självklart får strålkastarna LED-teknik och förmodligen väljer Audi också att erbjuda laserstrålkastare som tillval.
Jämfört med dagens R8 blir andra generationen drygt 60 kilo lättare än dagens modell, framför allt eftersom Audi valt att använda mer kolfiber.
Läs också: Audi R8 LMX med världens första laserljus
Spionbilder: Första bilderna på nya Audi R8

Vilka motorer som Audi ska erbjuda i nya R8 har länge varit ett hett samtalsämne i bilvärlden. Det ryktades länge om att Audi skulle gå över till turbomotorer, och därmed använda V8-motorn med dubbla turbo på 4,0 liter som redan sitter i bland annat RS 6.
Men i filmen här ovan låter det onekligen som att Audi istället fortsätter erbjuda R8 med en högvarvig V10-motor utan överladdning. V10:an sitter redan nu i Lamborghini Huracan, men i Audi R8 sänks effekten en aning. Eventuellt erbjuder Audi också V8-motorn på 4,2 liter från dagens R8, även den utan turbo.
Då blir förändringarna desto större på växellådssidan. Audi väljer att skrota den både den 6-växlade manuella lådan och den robotiserade automatlådan R-tronic, och ersätta dem med en 7-stegad dubbelkopplingslåda (S-tronic).
Audi R8 ska byggas i Neckarsulm med start 2015. Premiären är planerad till Parissalongen hösten 2014.
Läs också: Audi R8 blir försenad – chefen tvingas gå
Läs också: Audi R8 e-tron ska byggas – med fördubblad räckvidd
Provkörning: Porsche 911 Turbo S, Nissan GT-R och Audi R8
Foto och film: SB Medien