
Efter den stora premiären i Berlin har det nu blivit dags för oss att titta närmare på nya Volkswagen Passat. Detta är en mycket viktig modell som ska säljas till både privat- och företagskunder. Erik Söderholm är på plats i Volkswagens showroom vid Kungsträdgården i Stockholm för att kolla in nykomlingen.
Hur känns den?
”Som ett stort steg framåt, åtminstone på utsidan. Sedanmodellen är en överraskning, den är toksnygg! Särskilt med dessa 19-tumsfälgar. Riktigt läcker med mycket coupékänsla. Men storsäljaren här i Sverige blir ju kombimodellen som nu heter Sportscombi.”
”På insidan känns det mesta igen från Golf och det är inte så konstigt, båda bygger på samma plattform. Men man tycker ju att Volkswagen kanske kunde ha vågat ta ut svängarna lite mer. Nu har Volkswagen bara ändrat precis så mycket som behövs för att bilen ska upplevas som ny – inte mer.”

Något konkret du lagt märke till?
”Ja, den är förstås rymligare och luftigare än tidigare. Stolarna är mjukare men inte svampiga. Och det finns kameror överallt, både i fronten för den adaptiva farthållaren och på sidorna för 360-gradersvisningen. Sedanbilen som ställdes ut lät väldigt konstigt när min kollega Erik Trulsson stängde bakluckan, inte helt förtroendeingivande, men det är förmodligen för att det är ett förserieexemplar. Kombibakluckan lät inte alls.”
Vad tycker Volkswagen själva är bäst med nya Passat?
”Att det finns en Passat för alla. Nästan, i alla fall. Kombimodellen finns tillgänglig redan vid lanseringen och motorutbudet sträcker sig från snåla dieslar upp till fullutrustade toppmodeller. Dessutom kommer en laddhybrid.”
”Volkswagen säger också att nya Passat är mycket lyxigare än gamla modellen och det kan jag hålla med om – på utsidan. Men på insidan känns det inte särskilt exklusivt. Visst, stolarna har blivit mjukare och bekvämare med massage. Allt är enkelt, intuitivt och snyggt men vill du ha tung lyxkänsla får du det inte här. Volvo V70 känns mer ombonad.”

Apropå Volvo V70, borde den känna sig hotad?
”Absolut. Jag gillar Volvo V70 och den nya D4-motorn är en juvel. Men bilen är sju år gammal och ska leva vidare i flera år till. Här slår Volkswagenkoncernen till med en helt nyutvecklad bil, som bygger på den smarta MQB-plattformen. Laddhybriden verkar väldigt bra, en dröm för tjänstebilisten, åtminstone på papperet. Så V70 ska definitivt känna sig hotad.”
Vilken skulle du välja?
”Svårt att säga utan att ha kört Passaten. Det får vi göra senare i höst i samband med ett ordentligt test mot konkurrenterna. V70 lyckades köra om alla andra i vårt senaste test, men frågan är om den kan upprepa den bedriften den här gången. Jag är inte helt säker på att den kan det.”
Volkswagen Passat går att beställa redan nu. Leveranserna börjar i slutet av november.











Alla artiklar om nya Volkswagen Passat
Officiell: Nya Volkswagen Passat är lättare och lyxigare
Bildalbum: Titta närmare på alla detaljer
Tyska auto motor und sport provsitter nya Passat
Därför måste nya Volkswagen Passat bli lyxigare
Här är de svenska priserna, specifikationerna och motorerna
Tyck till: Ska du byta till nya generationen av Passat?
Nu kan du köpa dagens Volkswagen Passat till fyndpris
Volkswagen Passat – 10 saker du inte visste om nya modellen