
Som flera andra av sina konkurrenter har Audi A4 vuxit i mellanklassen och blivit ganska stor med en längd på 470 centimeter. Men nya generationen Audi A3 växte knappt alls – mäter 424 centimeter – och det har lämnat utrymme för en ny modell för de som tycker att A4 är för stor och A3:an för trång.
I höst ska denna bil rulla ut till Audihandlarna och vi får bekanta oss med nya modellen ”Audi A3 Sedan”. Några månader senare kompletteras utbudet med den sportigare ”Audi S3 Sedan” som får den turbomatade bensinfyran med 300 hk jämnt och quattrodrift som standard.
Nya A3 Sedan kan vara en av de smartaste modellvarianterna som Audi utvecklat de senaste åren. Sedanmodeller är favoriter på viktiga marknader som USA, Kina och Ryssland där man inte gärna väljer en halvkombi hur praktisk den än är och aldrig för livet vill synas i en kombi.
I Europa är situationen annorlunda men här har vi en svaghet för det sköna och kan tänka oss coupémodeller, något som Audi försökt tillfredsställa genom att göra taklinjen på A3 Sedan mera lik en fyrdörrars coupé. De här tankegångarna är förstås inte Audi ensamma om och nya A3 Sedan får sällskap med lika nya huvudkonkurrenten Mercedes CLA i detta nyskapade premiumsegment.
Måttmässigt har nya Audi A3 Sedan en längd på 446 centimeter och axelavståndet är 264 centimeter, samma som Audi A3 Sportback (kombi) och de två är förstås baserade på samma MQB-plattform. Släktskapet är speciellt påtagligt invändigt där A3 Sportback och A3 Sedan är näst intill identiska. A3 Sedan är dock lite rymligare med 45 liter extra i bagageutrymme jämfört med A3 Sportback som har 380 liter under insynsskyddet (1.220 med baksätet fällt).
MQB-plattformen innebär också lägre vikt, även om Audi A3 Sedan inte har några föregångare att jämföras med. Med 1,4 TFSI-motorn ska vikten bli 1.250 kilo, men svensk tjänstevikt får vi återkomma till. Tre motoralternativ erbjuds från start: 1,4 och 1,8 TFSI med 140 respektive 180 hk samt 2,0 TDI med 150 hk.
Senare på hösten följs A3 Sedan av sportmodellen S3 Sedan, som givetvis delar väldigt mycket med ”vanliga” Audi S3 och S3 Sportback. Turbofyran ger 300 hk och med dubbelkopplingslådan S-tronic avverkas 0-100 km/h på 4,9 sekunder (5,3 med manuell, sexväxlad låda). Svensk säljsstart är i maj och de första A3 Sedan kommer till handlarna i september. Svenska priser är inte fastställda ännu.
Motoralternativ Audi A3 & S3 Sedan
2.0 TDI ger 110 kW (150 hk) och 320 Nm. 0–100 km/h går på 8,7 sekunder och toppfarten anges till 220 km/h. Bränsleförbrukningen är 4,1 liter per 100 km CO2-utsläppet 108 gram per kilometer.
1.4 TFSI ger 103 kW (140 hk) och 250 Nm. Vid låg belastning deaktiveras två cylindrar. Bränsleförbrukningen är 4,7 liter per 100 km, CO2-utsläppet anges till 109 gram per km. 0–100 km/h går på 8,4 sekunder och toppfarten är 213 km/h.
1.8 TFSI ger 132 kW (180 hk) och 250 Nm. 0–100 km/h tar 7,3 sekunder och toppfarten är 235 km/h. Bensinförbrukningen är 5,6 liter per 100 km, koldioxidutsläppet anges till 129 gram CO2 per km.
S3 Sedan: 2.0 TFSI ger 221 kW (300 hk) och 380 Nm. 0–100 km/h tar 4,9 sekunder (S-tronic) och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bensinförbrukningen är 6,9 liter per 100 km, koldioxidutsläppet anges till 159/162 gram CO2 per km.
Transmissionerna är antingen sexväxlad manuell låda eller S-tronic automatlåda.