Vi har flera gånger tidigare rapporterat om att de högvarviga sugmotorerna är på väg bort från Porsche, och nu förklarar utvecklingschefen Wolfgang Hatz att det är de nya utsläppskraven som är anledningen.
”Man måste respektera lagkraven för lägre koldioxidutsläpp, så vi funderar på turbomotorer för standardversionerna av 911. Vi har inte råd att behålla en motor i tio år längre”, säger han till Top Gear.
Läs också: Porsche bekräftar fyrcylindrig boxermotor
Läs också: Porsche kastar ut sugmotorerna i 911
Han påpekar att Porsche ska sänka utsläppen snabbare än resten av bilbranschen – men att nya 911 GT3 RS, som visas upp på Genèvesalongen i mars, ska ha en sugmotor även i fortsättningen.
Men det är inte bara turboaggregat som ska sänka den officiella förbrukningssiffran hos Porsche. Även hybridmodeller blir aktuella, och Wolfgang Hatz bekräftar att 911 kommer som hybrid, med inspiration från 918 Spyder och racebilen 919.
Däremot får Porsche 911 inte ta del av den nyutvecklade, fyrcylindriga turbomotorn som begår premiär 2016 i Cayman och Boxster. En 911 ska alltid ha en boxersexa, enligt Wolfgang Hatz.
Läs också: Stulen Porsche 911 Turbo hittad med hjälp av vårt forum
Läs också: Porsche Cayenne Turbo S fixar Nürburgring på 7:59