Hoppa till innehåll

Bekräftat: Porsche skrotar sugmotorerna i nästa 911

Nästa generation 911 Carrera skrotar sugmotorerna till förmån för turbomotorer. Dessutom kommer en fyrcylindrig turbomotor för Boxster och Cayman – medan 911 kommer som hybrid. Nya 911 GT3 RS får däremot högvarvig sugmotor precis som tidigare.

Vi har flera gånger tidigare rapporterat om att de högvarviga sugmotorerna är på väg bort från Porsche, och nu förklarar utvecklingschefen Wolfgang Hatz att det är de nya utsläppskraven som är anledningen.

”Man måste respektera lagkraven för lägre koldioxidutsläpp, så vi funderar på turbomotorer för standardversionerna av 911. Vi har inte råd att behålla en motor i tio år längre”, säger han till Top Gear.

Läs också: Porsche bekräftar fyrcylindrig boxermotor
Läs också: Porsche kastar ut sugmotorerna i 911

Han påpekar att Porsche ska sänka utsläppen snabbare än resten av bilbranschen – men att nya 911 GT3 RS, som visas upp på Genèvesalongen i mars, ska ha en sugmotor även i fortsättningen.

Men det är inte bara turboaggregat som ska sänka den officiella förbrukningssiffran hos Porsche. Även hybridmodeller blir aktuella, och Wolfgang Hatz bekräftar att 911 kommer som hybrid, med inspiration från 918 Spyder och racebilen 919.

Däremot får Porsche 911 inte ta del av den nyutvecklade, fyrcylindriga turbomotorn som begår premiär 2016 i Cayman och Boxster. En 911 ska alltid ha en boxersexa, enligt Wolfgang Hatz.

Läs också: Stulen Porsche 911 Turbo hittad med hjälp av vårt forum
Läs också: Porsche Cayenne Turbo S fixar Nürburgring på 7:59

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.