Hoppa till innehåll

BMW gör slut med Peugeot och Citroën

När PSA-koncernen, med Peugeot och Citroën, inledde sin allians med General Motors blev BMW rejält sura. Först avslutade BMW sitt hybridprojekt med PSA och nu verkar det som om man även slutar att bygga bensinmotorer ihop.

BMW gör slut med Peugeot och Citroën
BMW och PSA förlängde sitt samarbete 2010 efter att ha tagit fram den första, gemensamma bensinturbon som finns hos Mini, Peugeot och Citroën. Till vänster vid bordet PSA-chefen Philippe Varin och till höger BMW-chefen Norbert Reithofer. Två år senare kraschade förtroendet mellan de två när PSA var tvungna att ta hjälp av GM.

Att samarbeta brukar gynna båda parter, det är en gyllene regel som omsatt till bilindustrin kan innebära många insparade miljarder. Det finns otaliga exempel på motorer, transmissioner, bottenplattor och enskilda komponenter som utvecklats och används gemensamt av två eller flera biltillverkare. Något som vi bilägare kanske aldrig upptäcker.

Men allianser är förstås inte helt okomplicerade. Att öppna upp sin utvecklingsavdelning och avslöja det allra hemligaste som ska lanseras i kommande modeller är känsligt. Ingen biltillverkare vill att de tekniska landvinningarna sprids iväg och kanske snappas upp av konkurrenter. Att ha en teknisk allians innebär därför att parterna måste ha ett ömsesidigt förtroende.

BMW och PSA-koncernen, med Peugeot och Citroën, inledde ett samarbete kring bensinmotorer 2002. De fyrcylindriga 1,6-litersmotorerna har använts i en mängd modeller hos Mini, Peugeot och Citroën. 2010 förlängde BMW och PSA samarbetet för att gemensamt ta fram en ny, fyrcylindrig bensinmotor som ska klara avgaskraven i EU 6. Den motorn var för övrigt även aktuell för Saab, som inledde ett samarbete med BMW. PSA och BMW inledde också ett nytt samarbete kring hybridteknik med ett gemensamt utvecklingscentrum, en satsning på runt en miljard kronor.

PSA-koncernens ekonomiska problem har dock förvärrats från dåliga till akuta och i början av 2012 deklarerades oväntat en ny allians med General Motors. BMW surnade till rejält eftersom man inte ansåg sig ha blivit informerade i förtid om att PSA tänkte ”hoppa i säng” med GM och under hösten 2012 avslutade BMW hybridprojektet med PSA.

Idag, ett år senare, ser det ut som om BMW även vill avsluta sitt gemensamma motorprojekt med PSA. Avtalet sträcker sig fram till 2016 och enligt franska media och Bloomberg blir det inte förlängt. Inga officiella kommentarer från BMW och PSA har getts om en eventuell avslutning, men i en intervju med tyska auto motor und sport sa PSA-chefens Philippe Varin att ”Nästa år ska vi att prata om en förlängning.” Något besked om vad som händer 2017 kunde Varin inte ge. Om inte PSA-koncernens ekonomi förbättras snabbt är det risk för att GM tar över styrningen och den risken lär BMW inte vilja utsätta sig för.

Redan 2009 stod det klart att BMW utvecklade en ny, trecylindrig motor som inte var en del av samarbetet med PSA. BMW:s ny trepip på 1,5 liter presenterades hösten 2012 och då berättade man också om en gemensam arkitektur för tre-, fyr- och sexcylindriga motorer med en genomgående cylindervolym på 0,5 liter och en stor andel identiska komponenter. Under 2012 ryktade det också om att BMW sökte samarbete med Hyundai, en betydligt större spelare inom bilindustrin än PSA. Förra året deklarerade också BMW och Toyota att man ska utveckla en gemensam sportbilsmodell.

Det ser alltså ut som om att Peugeot och Citroën får klara sig på egen hand tillsammans med General Motors. Det samarbetet sägs gnissla betänkligt redan och flera av de gemensamma plattformar som skulle delas mellan PSA och GM verkar inte bli av. Däremot ser det ut som om GM och PSA ska ta fram en ny trecylindrig motor tillsammans, förmodligen för att man tidigt gissade att BMW skulle hoppa av sitt samarbete.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.