
Detta blir den fjärde nya Range Rover-generationen på 42 år. Den senaste generationen lanserades redan 2002 och utvecklades tillsammans med BMW. Nya modellen, som får internkod L405, fortsätter i samma hjulspår men med en hel del ny teknik under skalet.
I juli publicerade vi de första bilderna på en omaskerad Range Rover, och under tisdagen dök de första officiella bilderna upp som läckt ut på diverse olika sajter. Men nu har vi det officiella pressmaterialet från Range Rover och där ingår även en svensk pressrelease på nya Range Rover (klicka för att ladda hem som pdf-dokument).
Designen på nya Range Rover är signerad av Gerry McGovern och hämtar en del detaljer från lillebror Evoque. Fronten är slankare och betydligt mer aerodynamisk. Både de främre och bakre strålkastarna följer karossens form längs sidorna. Nya Range Rover blir hela 420 kilo lättare än tidigare generationen, tack vare lättviktsteknik från Jaguar med chassi och kaross i aluminium. Därmed blir nya Range Rover 2013 världens första suvmodell med både chassi och kaross helt i aluminium.
Tillverkningen ska ske i en ny avdelning i Solihull-fabriken, utanför Birmingham. Lillbrorsan Range Rover Evoque tillverkas uppe i Liverpool, i Halewood-fabriken, tillsammans med Land Rover Freelander. Halewood gick nyligen upp till treskift med 1.000 nya bilbyggare för att kunna möta efterfrågan.
Förutom de nuvarande motorerna (en V8-diesel på 313 hästar och en kompressor-V8 på 510 hästar) kommer också ett antal mindre motorer lanseras till Range Rover. Förmodligen handlar det om en ny bensin-V6 på 3,0 liter med kompressor, som också hamnar i Jaguar F-Type. Den kan dessutom få hybriddrift för att sänka utsläppen till under 150 gram. Senare väntas också en V6-diesel på 272 hästar.

Hjulupphängningen består av helt nya komponenter med fristående hjälpramar fram och bak där länkarmarna och den helt nya luftfjädringen sitter monterad. Nya Range Rover har förstås alla tänkbara elektroniska hjälpmedel för antispinn, antisladd, med mera och dessutom ett nytt ”Terrain Response 2 Auto System” som ska assistera föraren vid terrängkörning. Med hela 420 kilo mindre vikt gynnas förstås väghållningen men aluminiumtekniken sägs också ge ett ännu vridstyvare chassi, jämfört med föregångaren.
Axelavståndet är utsträckt en decimeter jämfört med föregångaren och det gynnar framför allt utrymmet i baksätet, en av få svaga punkter hos ”gamlingen”. Utrymmet i knähöjd är nu tolv centimeter bättre. Även spårvidden ska ha breddats något.
Sidorutorna är laminerade och mycket jobb har lagts ner på att få Range Rover riktigt tyst och komfortabel i kupén. Baksätet har tre sittplatser som standard men det går även att välja till ett ”Executive-utförande” med två separata bakstolar och en bred mittkonsoll.
Första tillfället att stifta bekantskap med nya Range Rover blir på Parissalongen i september, då ska vi också få alla tekniska detaljer och fakta kring nya Range Rover. Försäljningsstart blir senare under hösten och de första leveranserna ska ske efter årsskiftet.
Uppdatering kl 21.42: Nu finns nya bilder på Range Rover i galleriet nedan, bland annat de första bilderna på interiören.